Page 399 - James Potter – Médiaműveltség
P. 399
15. fejezet: Kinek a tulajdona a tömegmédia, és ki irányítja? 375 versenytársainkhoz képest, akkor mi leszünk a legnépszerűbbek, és továbbra is elöl fogunk szerepelni a Google találati listáján. A legmagasabb helyezéseket a legtöbb pénzzel rendelkező vállalatok tudják megvásárolni. Ezáltal az internet egyre koncentráltabbá válik abban az értelemben, hogy témánként néhány webol- dalé lesz a legtöbb látogató Habár a weboldalak használata körében megfgyelhető a koncentrálódás, kevés a bizonyíték a számítógépes szolgáltatásokat nyújtó és hardvergyártó vállalatok vertikális integrációjára. „A számítógépipar nagymértékben elaprózódott. Néhány cég összetevőket értékesít (Intel, AMD); néhányuk szoftvereket (Microsoft, SAP); mások szolgáltatásokat (IBM, EDS); néhányan pedig hardvereket (Dell, Apple). Van átfedés, de nem sok.” (Samuelson, 2006, 45.) Az internetet emellett fatalabb cégek dominálják, mint a Google, a Facebook és az eBay, nem pedig a régebben alapítottak Ez azonban megváltozhat, ahogy az emberek és a vállalatok megpróbálják kon- szolidálni az internetet és az új technológiákra szakosodott cégeket. Például Barry Diller médiamogul, aki 1970 és 1980 között a Paramount Picturest és aztán a Fox TV-t vezette, az 1990-es évek közepétől kezdve 20 milliárd dollárt költött különfé- le webes cégekből álló színes portfólió összegyűjtésére. Aztán 1,7 milliárd dollárt fordított a negyedik helyre sorolt keresőcég (az Ask.com) megvásárlására, és ezt arra használta, hogy összekösse más cégeinek szolgáltatásaival, mint például a Citysearch, a Ticketmaster, az Evite, a ServiceMagic.com (helyi szolgáltatások, például vízszerelők gyűjtőhelye) és a ReserveAmerica.com (táborhelyfoglalás). Az Ask.com havi 40 millió felhasználója Diller egyéb cégei felé lesznek irányítva, ha bizonyos szolgáltatásokat keresnek (Stone, 2006). Összefoglalás A médiakritikusok óva intenek a médiaipar koncentráltságának mértéke miatt Fi- gyelmük arra a központi kérdésre fókuszál, hogy melyik fontosabb: a hatékonyság (amit az iparág integráltsága és méretgazdaságossága biztosít) vagy a lokalizmus (változatos tartalmak és könnyebb piacra lépés, amelyek teret engednek az alterna- tív hangoknak a médiában). Ezek olyan témák, amelyekről valószínűleg nekünk magunknak is van vélemé- nyünk. Ahhoz azonban, hogy megbízható véleményt tudjunk kialakítani, elemez- nünk kell a helyzetet. Ebben próbált segíteni ez a fejezet, hogy elkezdhessük mé- lyebben átgondolni ezt a témát. Folytassuk úgy a gondolkodást, hogy fontoljuk meg, szerintünk mely értéknek kellene dominálnia a médiaipar felépítését. Inkább a lokalizmust részesítjük előnyben, a társadalomban szétosztott hatalomra fóku- szálva, hogy polgári kezdeményezések és kormányzati szabályozás révén váljon a média érzékennyé a társadalom tagjai különféle csoportjainak szükségleteire?