Page 400 - James Potter – Médiaműveltség
P. 400
376 VI. rész: Szembesülés a problémákkal Vagy szimpatikusabb a koncentráltság mint üzleti cél annak érdekében, hogy még hatékonyabban működjenek a piaci szereplők, és így érjenek el nagyobb proftot, hogy szélesebb termékskálát tudjanak létrehozni, így elégítve ki a közönség igé- nyeit alacsony költségek mellett? Ha felkelti ez a téma az érdeklődésünket, és elkezdjük megformálni a vélemé- nyünket, fgyelemmel kell lennünk a helyzet dinamizmusára, és folyamatosan fris- sítenünk kell a tudástárunkat. Idővel a kormányzat lazított a szabályozás szigorán, és ennek eredményeképpen a piaci szereplők határozottan a koncentrálódás irá- nyába indultak el, azonban továbbra is nagy a verseny a médiaipar szereplői között azért, hogy minél nagyobb fgyelmet fordítsunk rájuk, és minél nagyobb részhez jussanak a hirdetők pénzéből. A fejezethez felhasznált források: Tesztelje tudását, és tudjon meg többet az ebben a fejezetben tárgyalt témákról: látogasson el a Student Study Site-ra a www.sagepub.com/potter7e webcímen! További olvasmányok BaGdikiaN, B. h.: The new media monopoly. Boston, Beacon, 2004. Bagdikian 1938 óta végez közgazdasági elemzéseket a médiaiparban a koncent- ráltság nyomon követésére. Minden újabb kiadásban csökken a felsorolt nagy- hatalmú médiacégek száma, miközben a médiában (és a külső szektorokban) működő holdingjaik növekednek. Ez a könyv kötelező olvasmány mindenkinek, akit érdekel, mekkora hatalom koncentrálódik néhány médiavállalat ügyvezető igazgatójának kezében. BettiG, r. v. – hall, J. l.: Big media, big money: Cultural texts and political economies. Lanham, MD, Rowman & Littlefeld, 2003. Ebben a könyvben két professzor a Penn State Universityről kifejti, hogy a mé- diát szabadjára engedték a minél nagyobb proft utáni hajsza és irányítás érde- kében, a kulturális értékek létrehozása helyett. A könyv hat fejezetében nagyon részletesen támasztja alá ezt az elméletet. A szerzők bemutatják, hogy ennek a médiakonszolidációnak az eredménye az is, hogy nagyon kis számú vállalat még inkább betolakszik az életünkbe, és sikeresen szorítják ki a családot, bará- tokat, vallást és oktatást az értékek létrehozását kontrolláló erők köréből.
   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405