Page 402 - James Potter – Médiaműveltség
P. 402
378 VI. rész: Szembesülés a problémákkal 15.1. gyakorlat Mennyire koncentrált a média tulajdonosi köre a saját környékünkön? Ebben a gyakorlatban a helyi médiapiacról kell információkat kinyomoz- nunk. Lássuk, mennyire vagyunk kreatívak, ha a következő kérdésekre kell válaszolnunk! 1. Hány flmvetítőterem (mozi) van a környéken? a) Hány mozihoz tartoznak ezek a vetítővásznak? b) A mozik tartoznak-e valamely mozihálózathoz? Ha igen, hány hálózat fennhatósága alá tartoznak a flmvetítőtermek? 2. Hány rádióállomás van a környéken? a) Hány van ezek közül médiacsoport tulajdonában? b) Hány rádió tulajdonosának vannak a média más szegmensében is érde- keltségei? 3. Hány földi sugárzású televíziós csatorna érhető el a környéken? a) Hány van ezek közül médiacsoport tulajdonában? b) Hány csatorna tulajdonosának vannak a média más szegmensében is érdekeltségei? 4. A helyi napilap egy újságlánc tulajdonában van-e? Ha igen, vannak-e a tulajdonosnak más érdekeltségei a médiában a környéken? 5. Léteznek-e a környéken kiadott és csak ott terjesztett magazinok? Ha igen, van-e a tulajdonosnak más médiaüzletágban is tulajdona? 6. Mi a környéken szolgáltató kábeltévé-társaság neve? Ez a szolgáltató egy multiplexrendszer szolgáltató? 7. Összesen hány különböző sajtóorgánum van a környéken? Hány személy vagy társaság irányítja ezeket? 8. Ha szeretnénk megjelenni és bemutatkozni a környék médiájában, meny- nyire lenne nehéz hozzáféréshez jutni az egyik sajtóorgánumban? a) Például tegyük fel, hogy bírálni szeretnénk az új önkormányzati szabá- lyokat vagy a helyi adó irányelveit. Melyik sajtóorgánumban kapnánk legvalószínűbben helyet és időt a nyilatkozattételre? b) Melyik sajtóorgánumban lenne ez a legkevésbé valószínű, vagy akár lehetetlen? 9. Figyelembe véve a fenti válaszokat, mennyire gondoljuk koncentráltnak a saját piacunkat – azaz véleményünk szerint ezeket a sajtóorgánumokat túl kevés személy irányítja-e?