Page 41 - James Potter – Médiaműveltség
P. 41
2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés 17 Arra is szükségünk van, hogy folyamatosan új minták után kutassunk, és újra- szervezzük meggyőződéseinket és tudásunkat, ahogy a világ változik. Így tehát a médiaműveltség több különböző készséget foglal magába. A média néhány típusa egy bizonyos készségcsoport fejlesztését segíti elő, míg más média más készség- csoportokét. A „műveltség” megszerzésének kulcsa nem abban áll, hogy egy kész- ségcsoport fontossága mellett állunk ki egy másikkal szemben, hanem hogy a készségek olyan széles készletére teszünk szert, amely segítségünkre van bár- milyen médiából érkező bármilyen típusú üzenet esetén. A készségek azok az esz- közök, amelyek segítenek irányítást szerezni mentális programozásunk felett. A készségek elengedhetetlenek, de ennél többre van szükségünk. A médiaműveltség három építőeleme A médiaműveltség három építőköve a személyes locus, a tudástár és a készségek. Erre a három dologra van szükségünk, ha a médiaismeretek szélesebb tárházát szeretnénk felépíteni magunknak Személyes locusunk szellemi energiát és irány- mutatást ad, tudástárunk az általunk tanultak rendszerbe szervezett összességét jelenti, készségeink pedig a rendelkezésünkre álló eszközök. A személyes locus A személyes locus célokból és hajtóerőkből áll össze. A célok formálják az infor- mációfeldolgozást azáltal, hogy meghatározzák, mit szűrjünk ki, és mi az, amit mellőzzünk. Minél inkább tisztában vagyunk a céljainkkal, annál jobban tudjuk irányítani az információszerzés folyamatát. És minél erősebb a hajtóerő bennünk az információ megszerzésére, annál többet teszünk meg céljaink elérése érdeké- ben. Mindamellett, ha locusunk bizonytalan (vagyis nem vagyunk tisztában bizo- nyos célokkal, és a hajtóerőnk is gyenge), önkéntelenül átadjuk az irányítást a mé- diának, és ezáltal hagyjuk, hogy a média nagyobb mértékben hasson ránk, és befolyásolja az információfeldolgozási folyamatainkat. Minél inkább tisztában vagyunk személyes locusunkkal, és minél gyakrabban hozunk tudatos döntéseket ennek formálására, annál inkább képesek leszünk a média befolyását irányításunk alatt tartani, és minél inkább felhasználjuk szemé- lyes locusunkat ebben a folyamatban, annál inkább növekszik a médiával kapcso- latos tudásunk Ahhoz, hogy kiismerjük a médiát, nem szükséges, hogy a személyes locusunkat mindenkor teljes mértékben bevonjuk: ez értelmetlen elvárás lenne, hiszen senki sem képes a nap minden percében teljes koncentrációra. Ehelyett médiaművelt- ségünk növeléséhez az szükségeltetik, hogy csak alkalmanként vessük be teljes