Page 43 - James Potter – Médiaműveltség
P. 43
2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés 19 runkba, és gyarapítsa azt. A nagyobb médiaműveltség egyik jellemzője, hogy ké- pesek vagyunk az információt tudástárunkba integrálni, valamint az, hogy erre megvan a hajlandóságunk is. Ha már az információ és a tudás szétválasztásának témájával foglalkozunk, szükséges meghatározni néhány információval kapcsolatos fogalmat: üzenet, tény- szerű információ és szociális információ. Az üzenetek azok az eszközök, amelyek révén az információ elér bennünket, az információ pedig az üzenetek tartalma. Az üzenetek többfajta média közvetítésével juthatnak el hozzánk: számítógépek, okostelefonok, televízió, rádió, CD-k, videojátékok, könyvek, napilapok, magazi- nok, weboldalak, beszélgetések, előadások, koncertek, utcai táblák, termékcímkék és így tovább. Ezek lehetnek hatalmasak (pl. egy egész estés hollywoodi flm) vagy aprók (a flmszereplő egyetlen kijelentése). Az üzenetek kétfajta információból állnak: tényszerű és szociális. A tény egy nyers valami, feldolgozatlan és összefüggés nélküli. Amikor például a tévéhíradót nézzük, és terrorizmussal kapcsolatos üzeneteket hallunk, ezek az üzenetek té- nyekből állnak, mint pl. a következő: Barack Obamát újraválasztották az Amerikai Egyesült Államok elnökének 2012 őszén. Ebben az állításban tények szerepelnek A tények különálló darabjai az információnak, mint például a nevek (embereké, helyeké, személyiségeké), dátumok, címek, fogalommeghatározások, formulák, felsorolások és hasonlók A szociális információ elfogadott meggyőződéseinkből áll, amelyeket nem lehet a ténybeli információkhoz hasonló módon leellenőrizni. Nem lehet azonban azt mondani, hogy a szociális információ kevésbé lenne értékes vagy valóságos az emberek számára. A szociális információ tanulságokból áll, amelyeket az emberek szociális kölcsönhatások megfgyeléséből vontak le. A szociális információ nem más, mint tanult útmutató arról, hogyan öltözködjünk, beszéljünk és cselekedjünk, hogy vonzónak, okosnak, sportosnak, menőnek stb. tartsanak bennünket. A megfelelő médiaismeretekhez az alábbi öt területen kell fejlett tudástárral rendelkeznünk: médiahatások, médiatartalmak, médiaipar, a való világ és önma- gunk. Ha ezen az öt területen kiterjedt tudással rendelkezünk, jobb döntéseket tu- dunk hozni az információszerzéshez, a megszerzett információ feldolgozásához és céljainknak megfelelő értelmezéséhez. Azok az emberek, akiknek szélesebb körű tapasztalataik vannak a való életből, tágabb alapokon tudják értékelni és elemezni a média üzeneteit. Azok például, akik valaha segítettek már valakinek politikai kampányban, jobban megértik és mélyebben tudják elemezni a sajtótájékoztatókat azokhoz képest, akik semmilyen valóságos tapasztalattal nem rendelkeznek a poli- tikai kampányokat illetően. Azok az emberek, akik maguk is sportoltak, mások televízióban látott sporteredményeit jobban tudják értékelni azokhoz képest, akik még semmilyen sportversenyen nem mérették meg magukat. Azok az emberek, akiknek sokféle kapcsolatuk és családi tapasztalatuk volt már, megértőbbek, és mélyebben átérzik a médiában megjelenített emberi sorsokat.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48