Page 44 - James Potter – Médiaműveltség
P. 44
20 I. rész: Bevezetés Tudástárunk biztosítja a kontextust számunkra, amikor az egyes médiaüzenete- ket értelmezni akarjuk. Minél bővebb a tudástárunk, annál magabiztosabban tud- juk értelmezni az üzenetek széles körét. Lehet például, hogy kiterjedt tudástárral rendelkezünk egy bizonyos televíziós sorozatról. Tudhatjuk az összes szereplő ne- vét, hogy mi minden történt velük az összes eddigi epizódban, és tudhatjuk akár a sorozatban játszó színészek nevét és egyéni élettörténetét is. Ha ez a tudásunk jól szervezett, és egy pillanat alatt bármit fel tudunk idézni belőle, akkor fejlett tudá- sunk van az adott tévésorozatról. De van-e médiaműveltségünk? A média világá- nak azt a kis zugát illetően, ahol ezt a tévésorozatot jegyzik, igen, van. De ha csak ez lenne az egyetlen tudástárunk, aligha értenénk meg más médiatartalmakat. Ne- héz lenne felismernünk a trendeket, hogy ki irányítja és alakítja a médiát, hogyan fejlődött a média az idők során, miért nem találkozunk bizonyos tartalmakkal soha, míg másokat állandóan ismételnek, illetve hogy ezek a tartalmak milyen ha- tással lehetnek ránk. Fejlett tudástárral felvértezve jobban átláthatjuk a médiát, és képesek leszünk átfogó képet alkotni a média dolgairól, azaz arról, hogy a média miért olyan, amilyen. Készségek Ahhoz, hogy tudástárat hozzunk létre, készségek egész készletére támaszkodunk. Készségeink a rendelkezésünkre álló eszközök, melyeket arra használunk, hogy beleássunk magunkat egy nagy halom ténybe, s megtaláljuk azt az egyet, amelyet kerestünk, félresöpörve minden mást. Amint kiválasztottuk azokat a tényeket, amelyekre szükségünk van, információcsoportokba foglaljuk, és óvatosan beil- lesztjük őket tudástárunkban a nekik megfelelő helyre. Készségeink az izmokhoz hasonlók: minél többet eddzük őket, annál erősebbek lesznek Gyakorlás nélkül pedig készségeink is romlanak A média megismeréséhez szükséges készségek az analízis, az értékelés, a cso- portosítás, az indukció (kiterjesztés), a dedukció (következtetés), a szintézis és az absztrakció (lásd 2.1. ábra). Ezek a készségek nem kizárólag a médiaismeretekhez szükségesek, hiszen a mindennapi életben is változatos módokon használjuk őket. Ezek mindegyikében rendelkezünk némi jártassággal – a médiaműveltség kihívása tehát nem abban áll, hogy mindezeket a készségeket megszerezzük, sokkal inkább az a kihívás számunkra, hogy egyre jobban alkalmazzuk ezek mindegyikét, ami- kor médiaüzenetekkel találkozunk. Ennek a fejezetnek a hátralévő részében meg- határozzuk ezeket a készségeket, és rámutatunk arra, hogyan alkalmazzuk őket a médiaműveltség kontextusában. Az itteninél részletesebb leírásukat illetően pedig lásd: W. J. Potter (2013). Az elemzés azt jelenti, hogy egy üzenetet jelentéssel bíró elemeire bontunk. Ahogy elérnek bennünket a médiaüzenetek, elfogadhatjuk őket felszínesen is, vagy mélyebbre is áshatunk bennük úgy, hogy összetevőikre bontjuk, és megvizs-