Page 12 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 12
10 Médiaszocializáció tális identitás kifejeződésének legnépszerűbb felületei, a közösségi oldalak műkö- désmódjának, és a téma szempontjából kiemelt korosztály, a serdülők online önki- fejezési formáinak bemutatásával szemlélteti a témakör szakirodalmának legfrissebb vonatkozásait. visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában c. fejezete a média szerepét vizsgálja a címben szereplő pszichológiai konstruktumok alakulásában. A klasszikus médiumok énkép- és önértékelés-formáló hatásáról már gazdag elméleti és empi- rikus anyag született, a tanulmány pedig elsősorban azt helyezi fókuszba, hogy mindez miben változott a web 2.0 korában, ezen belül is a közösségi oldalak vonat- kozásában. Milyen sajátosságai vannak a „Facebook pszichológiájának”, és ezek hogyan hatnak az egyén önértékelésére? Az utóbbi kérdéssel kapcsolatos korábbi vizsgálatok ellentmondásos eredményeit a szerző saját vizsgálatával is eldönteni igyekezett, és ezen kutatási eredmények is helyet kaptak a fejezet elméleti alapve- téseinek illusztrálásaként. sZaBó laura: Mit tesz a tudomány és mit a média a kibontakozó felnőttkor megér­ téséért és támogatásáért? címmel írt tanulmánya egy kurrens és egyelőre a szak- irodalomban még nem egységesen tárgyalt jelenség, a „kibontakozó felnőttkor” jellegzetességeit mutatja be. A felnőttség kritériumai az utóbbi időben átalakultak, leginkább a belső jellemzők (felelősségvállalás, autonómia) fejlődésével és az ön- irányított viselkedés kialakulásával állnak kapcsolatban. Hogyan tekint a média erre a jelenségre? Milyen jellemzőket kapcsol hozzá? Miként segíti az érintett egyéneket abban, hogy átlássák azt a bonyolult folyamatot, amelynek részesei? A tanulmány a kibontakozó felnőttkor pszichológiai jellegzetességeinek bemutatása mellett a fen- ti kérdések megválaszolására is sort kerít. 2015. március 29. A szerkesztők
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17