Page 13 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 13
Kósa Éva A médiaszocializáció kezdetei Pillantás a múltba és a jövőbe 1. Bevezetés Egy születő gyerek egyedi és személyes génkészlettel, sajátos mintázatú karak te risz- ti kumokkal és hajlamokkal jön a világra. A környezet, ahová születik, szintén szám- talan aspektusból mutat variációkat: eltérőek a családi struktúrák, a vallások, a nyelvek, a történelmi múlt, a gazdasági helyzet, a szülők gyereknevelési szokásai, a nevelés formái és céljai, a nemek közötti viszonyok, és még sok egyéb tényező. A szocializá- ció defníciói éppen arra utalnak, hogy ezt a nagyon egyedi (sokszor mikro-) kulturá- lis hagyomány- és normarendszert – az adott kultúrát – sajátítjuk el a felnevelkedés során. „Nem itt szocializálódott” mondjuk egy olyan személyre, aki bár esetleg itt, közel, Európában nőtt fel, de szokásai, eltérő történelme és társadalmi hagyományai miatt például nem érti egy viccünket, utalásainkat, vagy egy reakciónkat. Mégis, a Földünkön ma születő gyerekek jelentős része egy szempontból nagyon hasonló: a környezetnek, amelybe beleszületnek, szerves és elválaszthatatlan része a média. Már a méhen belül sokféle zenét hallanak, születésük után néhány hónap- pal a tv (nemritkán óriásképernyője) előtt kezdenek kúszni-mászni, és a számítógép billentyűzetét is sokszor az előtt kezdik püfölni, mielőtt kiejtenék az első szavakat. A média olyan természetes számukra, mint a környezet bármely más eleme: kicsi koruktól kezdve ott ülnek a mama ölében a komputer előtt, együtt alszanak el szü- leikkel a díványon az esti flm alatt, babrálgatják a távirányító vagy a mobiltelefon billentyűzetét. Ezeknek a gyerekeknek a számára a média felfedezése és élvezete ma már megtalálható mindenütt a felnövekedés során. Ha a hazai helyzetet nézzük, a kép nagyon hasonló. A családok médiaeszköz- el látása évről évre nő, a gyerekes családoké kiemelten. Nem vitatható az a megál- 1 lapítás, hogy a média mára ismeretszerzésünk, szórakozásunk, kapcsolattartásunk, gyakorta munkánk – azaz életünk mindennapjainak – részévé vált. Az elektronikai forradalom, az elektronikus média viharos fejlődése és elterjedése a 20. század má- 1 Kutatásunk adatai szerint az otthonok felében három vagy még több tv található. Mobiltelefon már évek óta minden otthonban van, számítógép pedig a 2013-as mérésünk szerint csak a háztartások 4%-ában nincs (2005-ben még 15% volt). Internethozzáféréssel a fiatalok 95%-a rendelkezett, ez 97%-ban széles- sávú kapcsolat, és 80% esetében több eszközzel is lehetett rákapcsolódni (2011-ben az inter nettel ellátott háztartások aránya 91% volt, 2009-ben 84%). Forrás: Kósa Éva – lásZló Miklós: Együtt – egyedül. In: GaBos erika (szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. VI. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, 2011. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Budapest, 2012. 103–119.