Page 18 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 18
16 Médiaszocializáció ábrázolás, vagy az írásbeliség, az írástudás terjedésével) a történelem során koráb- ban is előfordult, de ezek egyrészt privilegizált rétegek számára voltak elérhetők, másrészt arányukban csekélynek számítottak. Mára azonban vitathatatlan tény, hogy a média átjárta környezetben felnövő mai gyerekek a világról szerzett tapasztala - taik zömét a megismerés közvetett útján szerzik. Ez a szocializációt meghatározó tény számos következménnyel jár. A közvetlen megismerés – azaz az érzékelés minden fajtája – születésünktől kezdve könnyen, erőfeszítés és tanulás nélkül, ép érzékszervek esetén mindenkinek azonnal rendelkezésére áll, és a valóságot eredendően ezeken a csatornákon keresz- tül ismerjük meg. Később a beszéd válik fontos valóságmegismerő, pontosabban most már valóságközvetítő eszközzé, de a nyelv már egy kód, azt már tanuljuk, írásban rögzített formáját pedig már szervezett, intézményes keretek között oktatják. Olvasni valamiről soha nem adja a közvetlen tapasztalás élményét, de ha látjuk, halljuk a történéseket – ahogyan ez az audiovizuális ábrázolások (televízió, flm) esetében történik –, „szinte” a valóság jön elénk. A kétféle megismerési mód ösz- szehasonlítása másféle sajátosságokat is feltár, és eltérő következményekkel is jár. Az összevetéshez összegyűjtöttük a két eltérő úton szerzett tapasztalatok kiemel- hető különbségeit, és megkíséreljük szemléletessé tenni a következményeket is. 10 1. táblázat: A megismerés útja Saját tapasztalat: Mások közvetítésével: érzékelés (látás, hallás stb.) beszámolók (elmondás, leírás, lefestés) audiovizuális médiumok írott, nyomtatott információk televízió, PC-k, pl könyvek flmek, videók, DVD mintha érzékelnénk élménye közvetett tapasztalás élménye 2. táblázat: A kétféle úton szerzett tapasztalat előfeltételei Közvetlen érzékelés: Közvetett tapasztalás: látás, hallás, ép érzékszervek érteni kell a kódot: nyelvet, és/vagy az írás kódrendszerét nem kell tanulni tanulni kell nem kötött életkorhoz életkorhoz kötött nem tanítjuk tanítjuk: iskolák 10 Kósa Éva: Miért olyan lebilincselő? Gondolatok az audiovizuális média természetéről. Kézirat, 2010
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23