226 találat

Gifmozi: a szuperhős landolás

2022. 09. 13. film cikk 3–10. évfolyam
Aki találkozott már szuperhősös médiatartalommal, esetleg aktív anime fogyasztó, már biztosan látta ezt a jellegzetes pózt, amikor a hős fél térdre, öklét a földre szegezve fog talajt. Ez az úgynevezett szuperhős landolás. Válogatásunk segítségével rámutatunk a póz túlhasználtságára, és feltérképezzük, hogyan fejlődött a landolás vizuális nyelve.
Megtekintés

Sportrovat

2022. 09. 06. kép cikk 3–10. évfolyam
Friss összeállításunk öt olyan segédanyagot kínál a médiaismeretet tanító pedagógusoknak, amelyek különböző nézőpontokból tekintenek sport és média kölcsönhatásaira. A legfontosabb belátásuk az, hogy a média sosem pusztán semleges közvetítője a sportpályák eseményeinek.
Megtekintés

Gifmozi: a hátrazuhanás

2022. 08. 26. film cikk 5–10. évfolyam
Gyakori filmes megoldás, hogy egy magasban játszódó jelenet egyik szereplője alábukik, de úgy, hogy felénk, a magaslaton lévő kamerába nézve zuhan hátra. A néző közelről látja a szereplő utolsó kétségbeesett mozdulatait, arcjátékát és hallja kiáltását. Gyakran a tátongó mélység felett végül megkapaszkodó másik szereplő megkönnyebbülése is része a szekvenciának. Összevágtunk néhány példát, hogy jobban megérthessük a filmes hátrazuhanások működését, retorikáját, variációs lehetőségeit.
Megtekintés

Tényleg hat a média a sportágak szabályaira?

2022. 07. 13. hír cikk 7–10. évfolyam
A média egyik fontos területe a sport. Korábban írtunk arról, hogy mennyire átszövi már a média hatására a sportot a reklám, szinte mindenütt reklámokba botlunk, amikor sportközvetítést nézünk. Azonban ahhoz, hogy sportközvetítést nézhessünk sok tényezőnek kell együtt állni. Egyrészt nem csak a sportág, vagy az azt képviselők döntik el, hogy mi kerülhet a televíziós közvetítésekbe. Nagyban befolyásolja a döntéshozókat, hogy mekkora nézettségre lehet számítani egy adott sportág közvetítése kapcsán.
Megtekintés

Mit lát a néző, vagyis mit mutat meg a televíziós sportközvetítés?

2022. 07. 13. kép cikk 7–10. évfolyam
Élőben a helyszínen végigizgulni egy sporteseményt természetesen megismételhetetlen élmény. De előfordulhat, hogy egy pillanatra nem figyelünk, vagy valaki feláll előttünk és kitakarja a pályát, így lemaradunk egy-egy fontos mozzanatról. Kevésbé fordulhat elő mindez otthon, ha a televízióban követjük az eseményeket. Otthon viszont a helyszíni hangulat „jön át" nehezen a tv készüléken. Ezért van, hogy amikor sporteseményeket nézünk a fotelből, elvárjuk, hogy valami olyan pluszt is kapjunk, ami a helyszínen nem lenne elérhető.
Megtekintés

Hogyan lettek a hősökből szuperhősök?

2022. 06. 15. film cikk

A hősök végigkísérik történelmünket. Ott voltak már a mítoszokban, a mondákban és a népmesékben is. Ám újabban a hős szó hallatán legtöbben nem egy legenda vagy regény főszereplőjére asszociálnak, hanem a modern szuperhősökre.

Megtekintés

Hogyan ejt rabul a transzmediális történetmesélés?

2022. 06. 15. film cikk

A mesék továbbadásának formája korról korra változik. Napjainkban a médiakonvergencia hatására (hogy a médiumok átjárhatókká váltak, és az összekapcsolódás felé is tartanak) egy újfajta történetmesélési technika jelent meg, amely interaktivitásával nemcsak jobban megragadja a befogadót, de nehezebben is ereszti. Ez a transzmediális történetmesélés (transmedia narrative vagy transmedia storytelling).

Megtekintés

Online behálózás - játék a manipulatív mondatok felismeréséért

2022. 04. 22. internet cikk 7–10. évfolyam
Foglalkoztató - elsősorban veszélyeztetett, problémás családi hátterű, esetleg állami gondozott - 13-18 éves lányok számára
Megtekintés

Képelemzések

2022. 03. 24. kép cikk 5–10. évfolyam
Átlagos netezőként, a közösségi média felhasználójaként naponta több száz fénykép verseng a figyelmünkért. A legnagyobb részüket egyszerűen átpörgetjük, és a barátaink, családtagjaink vagy kedvenceink által posztolt képeken kívül csak néhány fotót nézünk meg alaposabban. Azokat, amelyek valamilyen okból kitűnnek a többi közül.
Megtekintés

A háború metaforikus képei: a szenvedő korpusz

2022. 03. 17. kép cikk 9–10. évfolyam

A szomszédunkban dúló háború képei elárasztják a képernyőket. A háborús sajtófotók nagy része, még a természetes önkorlátozáson túl is rengeteg szenvedést, pusztítást, fájdalmat, rémületet mutat meg, akár az események, áldozatok, sebesültek, túlélők, menekülők közvetlen ábrázolásán keresztül. Más utat járnak be azok a képek, amelyek áttételesen, a közvetlen pusztítástól elfordítva a fókuszt, a kulturális és vizuális emlékezet mozgósításával közvetítik üzenetüket. Egy ilyen fotót vizsgálunk meg alaposabban.

Megtekintés