200 találat

Szerzői jogi kisokos – nem csak tanároknak

2021. 04. 20. internet cikk 9–10. évfolyam
A médiatartalmakat nemcsak befogadó, hanem azokat létre is hozó felhasználók, a prosumerek korában és a megosztás kultúrájában a szellemi tulajdon és a szerzői jog fogalmai gyakran elfeledett jószágok. Az alábbiakban dr. Timár Adrienn szerzői jogi szakértő segítségével járjuk körbe a magyar szerzőijog-védelem legfontosabb tudnivalóit − az iskola falain belül és kívül
Megtekintés

Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Digitális Én

2021. 04. 16. internet óravázlat 3–4. évfolyam
A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ honlapjának Médiaszertár rovatában médiaértéssel kapcsolatos témájú segédanyagokkal nyújtunk segítséget elsősorban az általános iskola felső tagozatán, illetve a középiskolában oktató pedagógusoknak. Az alábbi óravázlat egy többrészes, hiánypótló sorozat része, amelyben az alsós korosztályt oktató pedagógusok számára kínálunk óraterveket az internethasználat, internetbiztonság, illetve az ezekkel kapcsolatos netes jelenségek témakörében. A témák kiválasztásában arra törekedtünk, hogy azok valóban a gyerekek médiafogyasztási szokásait, valamint digitális eszközhasználatát tükrözzék. Az óravázlatok részletesek, ez azonban nem azt jelenti, hogy a pedagógus nem változtathat rajtuk. Kihagyhat vagy beilleszthet feladatokat a tanórába, és tetszőlegesen alakíthatja a rájuk szánt időt.
Megtekintés

Hogyan alakítja a sorozatokat a kereskedelmi érdek?

2021. 04. 16. film cikk 5–10. évfolyam
Sosem látott mennyiségben készülnek új sorozatok, mi pedig – a járványtól sem függetlenül – egyre több szerializált tartalmat fogyasztunk. De vajon mindig is ilyen kitüntetett pozícióban voltak a tévésorozatok? Zsolnai György Spoiler című kötetének felhasználásával utánanéztünk, milyen üzleti megfontolások mentén indultak, és jelenleg milyen gazdasági érdekek alakítják a sorozatokat
Megtekintés

Oral history a történelemórán túl

2021. 04. 09. internet cikk 7–10. évfolyam
Az oral history módszerével nem csak a történelemórákat lehet izgalmasabbá és személyesebbé tenni. Az emlékezetkutatással igazából bármelyik téma közelebb hozható a diákokhoz, amelynek van valamilyen időbelisége, így a médiaértés történetét is könnyebben felgöngyölíthetjük.
Megtekintés

Hogyan készítsünk otthon stop-motiont?

2021. 04. 09. film cikk 5–10. évfolyam
A vírushelyzetben sok mindent otthon kell megoldanunk, így ha a gyerekekkel a filmkészítés alapjait szeretnénk megismertetni, akkor jó választás lehet a stop-motion készítése. Kis eszközigénnyel komplett történeteket mesélhetünk el, a szoftveres követelmények is teljesíthetőek egy hétköznapi telefonnal és egy laptoppal
Megtekintés

Hogyan mesél történetet a képregény?

2021. 04. 08. kép cikk 5–10. évfolyam
Amikor a modern képregény megszületett, sokáig csúfolták szöveg és kép kissé különc szerelemgyerekének. Alsóbbrendűnek tűnt, hiszen a képek művészileg nem voltak kellően esztétikusak, a szöveg pedig irodalmi szempontból volt kritizálható. Ezen kívül az első képregények témájukat tekintve is sokszor ütöttek meg könnyed, szatirikus, gunyoros hangot. A mai napig fennálló előítéletek ellenére szerencsére ma már önálló nyelvvel rendelkező médiumnak, a kilencedik művészeti ágnak tekintjük a képregényt
Megtekintés

Mi az a digitális képregény?

2021. 04. 08. kép cikk 5–10. évfolyam

A digitális képregény meghatározása a mai napig viták tárgya, ezért értelmezésére több irány is létrejött. A legnagyobb ellentét ott feszül, hogy az először digitális formában megjelent alkotásokat tekintjük-e kizárólagosan digitális képregénynek, vagy a nyomtatott füzetekkel egy időben megjelenő, semmilyen változtatást nem tartalmazó digitális verziókat tesszük meg értelmezésünk kiindulópontjának. Mit tekinthetünk tehát digitális képregénynek? Hogyan viszonyulnak a kifejezőeszközei a nyomtatásban megjelent társaiéhoz, és miben nyújthatnak újat, többet a digitális világ nyújtotta lehetőségek? Először is, vizsgáljuk meg, hogy miket is sorolhatunk a digitális képregényekhez!

Megtekintés

Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Netikett

2021. 04. 07. reklám óravázlat 3–4. évfolyam
A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ honlapjának Médiaszertár rovatában médiaértéssel kapcsolatos témájú segédanyagokkal nyújtunk segítséget elsősorban az általános iskola felső tagozatán, illetve a középiskolában oktató pedagógusoknak. Az alábbi óravázlat egy többrészes, hiánypótló sorozat része, amelyben az alsós korosztályt oktató pedagógusok számára kínálunk óraterveket az internethasználat, internetbiztonság, illetve az ezekkel kapcsolatos netes jelenségek témakörében. A témák kiválasztásában arra törekedtünk, hogy azok valóban a gyerekek médiafogyasztási szokásait, valamint digitális eszközhasználatát tükrözzék. Az óravázlatok részletesek, ez azonban nem azt jelenti, hogy a pedagógus nem változtathat rajtuk. Kihagyhat vagy beilleszthet feladatokat a tanórába, és tetszőlegesen alakíthatja a rájuk szánt időt.
Megtekintés

Hogyan változtak zenehallgatási szokásaink a hanghordozókkal?

2021. 04. 06. hang cikk 7–10. évfolyam
A stream szolgáltatások elterjedésével jelentőségüket vesztették a zenei albumok. Míg régebben türelemre és csak erre a célra készült eszközökre volt szükség a zenehallgatáshoz, ma a telefonunk adatforgalma és a figyelmünk szab határt a zene élvezetének. A technológiai újítások hatására hallgató és előadó viszonya is átalakult.
Megtekintés

Nehéz témák a médiában – Hogyan beszéljük meg a gyerekekkel a médiát elárasztó aktuális témákat?

2021. 04. 01. internet cikk 3–10. évfolyam

A közvéleményt aktuálisan foglalkoztató, így a médiát is időszakosan eluraló témák még a célzottan nem ezeket a tartalmakat fogyasztó gyerekekhez is eljutnak, így az ő gondolataikra, érzelmeikre, viselkedésükre is hatást gyakorolnak, miközben a feldolgozás számukra problematikusabb, mint a felnőtteknek.
Mit tehet a szülő vagy a pedagógus, ha komolyabb, akár tabuként kezelt témát vagy aktualitást hoz be a beszélgetésbe a gyerek? Hogyan érdemes beszélgetni a közvéleményt foglalkoztató, a felnőttek számára is fenyegető témákról a gyerekekkel?

Megtekintés