A média megtanít vásárolni?

2022. 11. 29. reklám cikk 7–10. évfolyam

Ötödik kiadványunkat a reklámnak, reklámozásnak szenteltük. Öt fejezetbe rendeztük segédanyagainkat, áttekintve a legfontosabb kérdéseket, amelyekkel 2022-ben érdemes szembenézni, ha szeretnénk megérteni a média és a kereskedelmi érdek összekapcsolódásának formáit.

A reklámok ma mindenütt jelen vannak. A kereskedelmi érdek valósággal átöleli, beburkolja a gyerekek kedvenc tárgyait és tartalmait is. Jelenlétük hamis természetessége azt sugallja, hogy a márkák önzetlen, kreatív és baráti jelenségek a gyerekek világában. Ezért különösen fontos médiaértés-fejlesztési küldetés a mai gyerekekben is támogatni a kritikai távolságtartás kialakulását. A Bűvösvölgyek oktatói segédanyagként fel is dolgozták a kereskedelmi, hirdetői érdek jelenlétét a filmekben, a zenei videókban, a videójátékokban.

A reklámokat ebben a közösségi médiás közegben néha nem is könnyű felismerni. Mi közük például a reklámozáshoz azoknak a lebilincselő kis DIY-filmeknek, amiket a Facebook kínál fel szórakozásul, egyiket a másik után? Ezek a tartalmak elvben nem reklámok, mégis úgy viselkednek: a közösségi média ajánlófelületein jelennek meg, magukra és a csatornájukra terelik és ott tartják a figyelmet, amely aztán hirdetési bevételt fial. A tartalomgyártó művelet egyetlen célja a bevételgenerálás a forgalom maximalizálása révén. Csak a gyerekek (és felnőttek) értékes figyelme és ideje vész oda útközben.

Néhány éve még a hirdetési megoldások feltöretlen ugarja, vagy Vadnyugatja volt az influenszerek, közösségi médiás tartalomalkotók műsorfolyama, ahol a termékek, üzenetek, szponzorációk kedvük szerint rendezkedhettek be. Számos balul elsült történet után a gyerekek aktuális bálványainak, az influenszereknek is meg kellett érteniük, hogy promóciós tevékenységük a hagyományos reklámhelyzetekben megszokott felelőségekkel jár. Szerencsére az influenszer közösség is kitermeli a belső kritikát, készülnek influenszer-tartalmak az influenszerek vitatható promóciós gyakorlatairól, és a testkép formálásában is nyílnak az ő tartalmaikban is alternatív utak. Ezek segítségével is fontos elérnünk, hogy a gyerekek tájékozódása tágasabb, kevésbé pusztán rajongói legyen, vagyis a reklámkritikus hangokra is fogékonnyá váljanak.

A kereskedelmi üzenetek kliséi, képi retorikája, hangzó világa, hatáskeltő elemei, narratívái szívósan, akár évszázados távlatban is velünk maradnak, és akkor is hatnak a mai gyerekekre, ha ők már mást és másként fogyasztanak. Különösen fontos, hogy a gyerekek megértsék, hogy csábítja el őket az a vegyülék, amely egyetemes érzelmi hatásokból, a nemiség felhívó jeleiből, a divatfotográfia frissességéből, látszólagos spontaneitásából, a celebritás aurájából és nagyvállalati üzenetekből van összeszőve. A vállalati marketing kreatív és pénzügyi ereje színeket, formákat, arcokat, szórakoztató tartalmakat hangol át kereskedelmi jelentésekké, de az eljárások elemzésével visszanyerhetjük ezeket az elemeket, észrevehetjük bennük egy kereskedelmi konstrukció szándékait.

Az álhírek kifejezést többféle megtévesztő és félrevezető tartalomra is alkalmazzák, és létrehozóinak motivációi többrétűek, de általában szerepel közöttük a pénz. Nem véletlen, hogy az Európai Bizottság dezinformációval szembeni küzdelmének öt pontja között az egyik arra vonatkozik, hogy az álhírekre épülő ökoszisztémákat el kell zárni a hirdetési bevételeiktől (better demonetising of disinformation). A harc állását vizsgálta meg összeállításunk utolsó segédanyaga, és egyelőre inkább a bíztató szándék, mint a sikeres megvalósítás példáit rögzítette.

Kiadványunk anyagai egyenként, vagy egymásra épülve is tudják segíteni az iskolai, szakköri, vagy otthoni médiaoktatást. Példáink frissek, vagy tanulságos módon, esetleg az összehasonlítás érdekében régebbiek 🙂. Mindegyiknél feltüntettünk életkori ajánlást, mindegyikhez társítottunk kiadható feladatokat is.

Sok sikert és jó szórakozást a használatukhoz!

 

 

Töltse le ingyen A média megtanít vásárolni? című gyűjteményünket és használja bátran szülőként, tanárként, otthon vagy az iskolában!

 

 

A kiadvány témái: