A leopárdot sétáltató nő

2020. 07. 23. reklám cikk 3–10. évfolyam

A reklámok sokféle hatáskeltő eszközzel hatnak a leendő vásárlókra: humorral, zenével, sztárokkal, de természetesen a képi világuk is nagyon tudatosan megtervezett, időnként erősen manipulatív.

Íme, egy jellegzetes példa, a Volkswagen egyik 2008-as reklámja:

A Volkswagen Passat CC reklámja 2008-ból

A reklám arra a poénra épül, hogy ráeszméltet minket a saját elragadtatásunkra. Olyannyira csak a gyönyörű autót figyeljük, hogy még olyasmit sem veszünk észre, mint egy leopárdot sétáltató nő a filmbeli utcán.

Négy ügyes megoldással érik el ezt a hatást:

1. A reklám színvilága szürkés, színeket szinte nem is látunk, csupán néhány helyen, mégpedig pirosat.

Rózsák:

rózsák

Az autó lámpája:

lámpa

Egy kislány kabátja:

kabát

Újra az autó hátsó lámpái, amelyek még fel is villannak a kanyar előtti fékezéskor:

lámpa2

Nagyon erős a kontraszt a piros és a környezet szürkés színei között, ráadásul folyamatosan arra kondicionálják a nézőt, hogy ezt a színt figyelje.

2. Az autó éppen az ellenkező irányba kanyarodik, mint ahol a leopárdot sétáltató nő felbukkan, tehát nemcsak a felvillanó piros szín, hanem az autó mozgása is másfelé irányítja a figyelmünket.

3. Úgy szerkesztették a képet, hogy a leopárdot sétáltató nőt a kompozíció tulajdonképpen levágja a képről.

leopárd_nő

4. Ráadásul az ismétléskor nem is ugyanazt a képet látjuk:

autó2

leopard_no2

Amikor újra megmutatják nekünk a leopárdot sétáltató nőt, már sokkal közelebb van hozzánk, nézőkhöz, és az utcarészlet színei is megváltoznak, egy világosabb foltban látjuk őt. Így furcsább lett volna, hogy nem vettük észre.

Két kérdést érdemes lehet megvitatni a reklám kapcsán:

Játék:

Teszteljük le saját figyelmünket az alábbi videóval, amelynek éppenséggel közlekedésbiztonsági üzenete van!

Érdekesség:

Mitől jó egy reklám?

Feladatok még: