A leopárdot sétáltató nő
A reklámok sokféle hatáskeltő eszközzel hatnak a leendő vásárlókra: humorral, zenével, sztárokkal, de természetesen a képi világuk is nagyon tudatosan megtervezett, időnként erősen manipulatív.
Íme, egy jellegzetes példa, a Volkswagen egyik 2008-as reklámja:
A Volkswagen Passat CC reklámja 2008-bólA reklám arra a poénra épül, hogy ráeszméltet minket a saját elragadtatásunkra. Olyannyira csak a gyönyörű autót figyeljük, hogy még olyasmit sem veszünk észre, mint egy leopárdot sétáltató nő a filmbeli utcán.
Négy ügyes megoldással érik el ezt a hatást:
1. A reklám színvilága szürkés, színeket szinte nem is látunk, csupán néhány helyen, mégpedig pirosat.
Rózsák:
Az autó lámpája:
Egy kislány kabátja:
Újra az autó hátsó lámpái, amelyek még fel is villannak a kanyar előtti fékezéskor:
Nagyon erős a kontraszt a piros és a környezet szürkés színei között, ráadásul folyamatosan arra kondicionálják a nézőt, hogy ezt a színt figyelje.
2. Az autó éppen az ellenkező irányba kanyarodik, mint ahol a leopárdot sétáltató nő felbukkan, tehát nemcsak a felvillanó piros szín, hanem az autó mozgása is másfelé irányítja a figyelmünket.
3. Úgy szerkesztették a képet, hogy a leopárdot sétáltató nőt a kompozíció tulajdonképpen levágja a képről.
4. Ráadásul az ismétléskor nem is ugyanazt a képet látjuk:
Amikor újra megmutatják nekünk a leopárdot sétáltató nőt, már sokkal közelebb van hozzánk, nézőkhöz, és az utcarészlet színei is megváltoznak, egy világosabb foltban látjuk őt. Így furcsább lett volna, hogy nem vettük észre.
Két kérdést érdemes lehet megvitatni a reklám kapcsán:
- A reklám eléri-e a célját, és a márkát, az autót jegyezzük-e meg, vagy azt, hogy „Hogy nem vettem észre egy leopárdot sétáltató nőt?” és nem tudjuk, milyen autóhoz kapcsolódott?
- Ha annyira megnyerő az autó formatervezési szempontból, kell-e ilyen trükköket alkalmazni a hatás érdekében, vagyis apró csalással is tenni érte, hogy tényleg ne vegyünk észre mellette semmi mást? („Amint meglátod, semmi mást nem fogsz látni” – írják az autóról).
Játék:
Érdekesség:
Feladatok még:
- Néhány éve hódít a social experience, vagyis a társadalmi kísérlet mint reklámműfaj. Miért működik jól egy kísérlet reklámként? Miért van szükség rá, hogy le is leplezze magát?
- Az autó technológiai-hűvös jellegéhez mennyiben illeszkedik egy kognitív pszichológiai kísérlet?