Reklámfilm

2020. 07. 29. reklám cikk 5–10. évfolyam

A reklám a marketing része, célja egy bizonyos termék vagy szolgáltatás eladása, a fogyasztó vásárlásra ösztönzése. 

„A jó reklámot  látják,  elolvassák,  elhiszik,  emlékeznek rá  és cselekednek ez alapján.” Daniel Starch

Tévedés volna azt gondolni, hogy a reklámok csak egymással versenyeznek: a reklám az újságok, tévék, rádiók, internet híreivel, cikkeivel, műsoraival versenyez. Napjainkra szinte már „reklámfilm-nézőközönségről” beszélhetünk, akik több termék reklámfilmjét ismerik, mint ahánynak fogyasztói lesznek, ezért a nézők a félpercnyi spotoktól filmélményt is várnak. 

E szerint a jó reklámnál a sorrend a következő:

1) Attract Attention: vond magadra a figyelmet!

2) Maintain Interest: tartsd fent az érdeklődést!

3) Create Desire: kelts vágyat!

4) Get Action: válts ki cselekvést!

Ezt nevezzük AIDA modellnek. Az érvek, amelyekkel hatni akar a reklám, racionálisak és emocionálisak is lehetnek, attól függően, melyik érvcsoporton van a hangsúly. Illetve megkülönböztetünk morális reklámot. Elsősorban a társadalmi célú reklámoknál gyakori, hogy az általánosan elfogadott emberi értékek hangsúlyozása kerül a középpontba.

A reklámszpot elemei 

A reklámfilmek szinte kivétel nélkül magukba foglalják a terméket, a márka nevét, logóját, szlogenjét. A képi vagy vizuális elemek a tévé és a moziképernyőn láthatók, s céljuk a néző figyelmének gyors megragadása, az ötlet, az üzenet vagy az imázs közvetítése a célközönség irányába. A reklámokban számos vizuális elem egységes megjelenésére van szükség. A hang közvetlenebb kapcsolatba hozza a nézőt. A reklámban lehet

 A reklámok gyakran egyszerűsítik a valóságot, ideákkal kommunikálnak.

A reklámfilm hatása a következő kérdéseken múlik:

Milyen jogi követelményeknek kell megfelelni?

A reklámnak teljeskörűen tájékoztatnia kell a fogyasztót, nem elegendő, ha a reklámspot egyoldalú tájékoztatását pl. egy weboldal információi egészítenek ki, mert a fogyasztótól nem várható el, hogy „kutasson”. Amellett, hogy a reklámnak valamennyi lényeges információt tartalmaznia kell hiteles, igaz, pontos tájékoztatás követelményeinek kell megfelelnie, ami a fogyasztóban reális képet alkot az áruról vagy szolgáltatásról. Az összehasonlító reklámmal kapcsolatban alapvető követelmény, hogy az kizárólag azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat hasonlíthat össze, és tárgyilagosan köteles összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságát. További feltétel, hogy amennyiben a reklám tartalmazza az áruk árainak összehasonlítását, úgy köteles azt is tárgyilagos módon bemutatni. Az összehasonlító reklámok könnyedén válhatnak jogsértővé, és betilthatják őket.

Mi nem szerepelhet a reklámban?

Az összehasonlító reklám jogszerűtlen termék bemutatásán kívül sok egyéb tartalom sem szerepelhet reklámban: olyan, ami erőszakos magatartásra (általában fizikai és ehhez kapcsolódó mentális erőszak) ösztönöz vagy félelmet kelt; a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönöz; környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönöz; megtévesztő vagy agresszív.

Reklámszabályok

Az audiovizuális reklám fő kreatív elemei

Mitől jó egy reklám?