Mire képes a szlogen?

2020. 07. 23 reklám cikk 5–10 évfolyam

Az alábbiakban néhány, különböző jellegű és mélységű feladat olvasható, amelyek segítenek a szlogen fogalmának iskolai feldolgozásában.

Kiknek és mikor kell beszélni róla?

A tantervekben háromszor bukkan elő a fogalom összesen.
Általános iskolában a Vizuális kultúra tantárgy keretében 3-4. és 5-6. évfolyamokon, valamint gimnáziumban szintén Vizuális kultúra keretében 11-12. évfolyamon – bár utóbbi választható tantárgy.
Alapvetően a ’szlogen’ fogalma szorosan a ’reklám’ témakörébe ágyazódik. A tantervben előtérbe kerül az anyag kreatív feldolgozása, a reklám hatásmechanizmusának figyelembevételével.
Az alábbi feladatok elsősorban az 5-6. évfolyamot célozzák meg.

Mi is az a szlogen?

A szlogen egy jelmondat, ami a reklámiparban leginkább egy-egy márkához kapcsolódik. Egy jó szlogen egyedi, rövid, tömör, találó, és kifejezi azt az alapvető üzenetet, amit a márka közvetíteni szeretne. Emellett fontos az is, hogy könnyen megjegyezhető legyen. Ezt ismétléssel, néha egy-egy dallamocska (jingle) társításával segítik.

1. feladat

A feladat ráhangoló jellegű, előhívja a gyerekek előzetes tudását a témával kapcsolatban.
Biztosan rengeteg reklámszlogent hallottatok már, amit akaratlanul is sikerült megjegyeznetek.
Nézzük, tényleg így van-e! Egészítsétek ki a mondatokat, majd találjátok ki, melyik márkához kapcsolódnak!

A … finomabb tőle (sajt)
Merj … lenni! (csokoládé)
A … élménye (autó)
A … az igazi! (édesség)
… tilos (csokoládé)
Mert … azért nem vagyok (üzlet)
Többet mond minden … (csokoládé)
A … is számít (üzlet)

Megoldás:
A világ finomabb tőle - Tolle
Merj gyengéd lenni! - Milka
A vezetés élménye – BMW
A pöttyös az igazi! – Túró rudi
Megállni tilos – Snickers
Mert hülye azért nem vagyok – Media Markt
Többet mond minden szónál – Raffaello
A legkisebb is számít - Tesco

2. feladat

A feladat remek alapot nyújt ahhoz, hogy megvitathatóak legyenek a jó szlogen ismérvei.
Ahány termék és szolgáltatás, annyi szlogen – vajon mitől lesz egy jelmondat jó és hatásos?
Alaposan gondold át az alábbi állításokat! Igaz vagy hamis?

1. A szlogen igyekszik megismertetni egy adott termék előnyeivel.
2. A szlogenekhez társulhat dallam is.
3. A szlogennek minden esetben tartalmaznia kell a márkanevet.
4. A jó szlogen egyedi, tehát minél bonyolultabb, annál jobb.
5. A szlogent folyamatosan használni kell, fontos az ismétlés.

Megoldás:
1. HAMIS, ugyanis a szlogen rövid és tömör, és inkább a márka üzenetének hatásos megfogalmazására, vagy a legfőbb erény bemutatására koncentrál, nem a termék részletezésére.
2. IGAZ, néha az adott szlogent egy jellegzetes, könnyen megjegyezhető dallammal társítják, ami segíti a bevésődést – ez a dalocska a szaknyelvben ’jingle’.
3. HAMIS, nem kötelező tartalmaznia a márkanevet.
4. HAMIS, nem jó a bonyolult szlogen, hiszen cél a könnyű megjegyezhetőség – ellenben az állítás első fele, miszerint a jó szlogen egyedi, igaz.
5. IGAZ, ha egy márka mindig más és más szlogent használ, egyik sem fog megmaradni az emberek fejében.

3. feladat

Alkotó feladat, ami segíti a tanultak alkalmazását, és fejleszti a gyerekek kreativitását.
Reklámszakemberek vagytok, akiket különféle cégek keresnek meg, hogy segítsetek szlogent találni az adott termékekhez. Próbáljatok minél egyedibb szlogeneket gyártani! Vegyétek figyelembe, hogy kiknek szól a termék, és mi a fő tulajdonsága!

1. Cégünk telefonokat szeretne piacra dobni, kifejezetten iskolás gyerekek számára. A készülék sok olyan lehetőséget tartalmazna, amelyek a tanulást segítik és teszik élvezetesebbé.

2. Egy különleges csokoládét szeretnénk sportolók körében népszerűbbé tenni. Ez a csokiszelet egészséges alapanyagokból készül, energiát ad a sportoláshoz, és fontos ásványi anyagokat is tartalmaz.

3. Egy különleges mosóport szeretnénk eladni, ami sokkal kevésbé szennyezi a környezetet, mint a többi piacon lévő szer. Fontos továbbá, hogy a gyártás során semmilyen állatkísérletet nem végzünk.

A feladat bővíthető a név kitalálásával, logótervezéssel, plakátkészítéssel.

Példák:
1. Zsebedben az iskola; Okosodj az okosoddal
2. Egy falat egészség; Edd és fuss
3. Tiszta ruha, tiszta bolygó; Mosás könnyen és zölden

4. feladat

A feladat elsősorban angolul tudó gyerekcsoport számára megfelelő.

Szlogengenerátor

Írjatok be egy szót, generáljatok szlogent, és vitassátok meg az eredményt! Mennyire felel meg a jó szlogen kritériumainak? Mennyire rövid, tömör, hatásos, egyedi?

A feladat bővíthető:
Tervezzetek a szlogenhez terméket és márkát! Vajon mitől lehet különleges az a termék, amit ezzel a szlogennel reklámoznak? Ki lehet a célcsoport?

5. feladat

A feladat elsősorban nagyobbak számára ajánlott.
Válasszatok egy általalatok kedvelt, nagyobb márkát!
Nézzetek utána a márka történetének! Hogyan változtak a szlogenjei a fennállása óta? Mit gondoltok, miért változtatnak a cégek időről időre?

+1

Végül egy gyűjtemény „őszinte” szlogenekről, amelyek a márka ígérete helyett a nagyvállalat ajánlatának hátrányára hívják fel a figyelmet.
Ez a gyűjtemény inkább nagyobb gyerekekhez ajánlott, akik nagyobb eséllyel ismerik a feltüntetett márkákat és az angol kifejezéseket.