Montázs, trükkök, hangok

2020. 07. 09. film cikk 7–10. évfolyam

A vásznon vagy a monitoron áradó képzuhatag szerkesztve kerül elénk. Az egyes felvételeket összeillesztik, más szóval montírozzák. Az alkotók gyakran alkalmaznak különböző vizuális trükköket, illetve a zene- és zörejhasználat is szerves része, illetve fontos hatáskeltő eszköze a filmeknek.

Montázs

A montázs sűríti, tömöríti, s ezzel elmesélhetővé, ábrázolhatóvá teszi a cselekményt. A filmtörténet során számtalan vágás- és áttűnéstípus alakult ki, ezeket gyűjti csokorba az alábbi összeállítás. Saját videóink vágásához pedig itt találtok öt plusz négy tippet.

Vizuális trükkök

Úgy tartják, az a jó vizuális trükk, amit a néző nem észlel annak. A filmek a kezdetektől használnak vizuális trükköket, akár a nézők elkápráztatása, akár a valósághű ábrázolás céljából. Eleinte ezek analóg optikai effektusok voltak, majd a számítógépek rohamos fejlődése elhozta a digitális technikák aranykorát. Bár már korábban is használták, de az 1993-as Jurassic Park számítógépen megrajzolt dinoszauruszai forradalmasították a filmipart, és honosították meg a köztudatban a CGI (Computer-Generated Imagery) fogalmát. A magyarul ‘számítógépen létrehozott kép’ a mozgóképeken alkalmazott 3D-s (háromdimenziós) számítógépes grafikát takar. Szintén számítógépre van szükség a zöld vagy kék háttér (green/blue box) technika alkalmazásához is.

Zene a filmben

A filmekben elhangzó zenét két nagy csoportra osztjuk. Létezik az adott filmhez komponált zene (score), illetve a filmekben felhasznált, már korábban létező zenék, az úgynevezett betétdalok (soundtrack). Az alábbi videó a filmzenék sokrétű felhasználását mutatja be.

Zörejezés

Külön szakma a zörejező (foley artist) munkája, akinek a feladata a filmekben hallható, de a felvételkor nem rögzíthető zörejek stúdiókörülmények közötti létrehozása. A természet hangjaitól kezdve az emberek keltette zajokon át az állathangokig mindent reprodukálnak.

Feladatok