A filmplakát mint reklámfelület és vizuális műalkotás
A filmplakát a film reklámozási lehetőségeinek egyik legfontosabb eszköze, a teasert és a trailert megelőzve általában ez az első, amivel a néző találkozik a kész film kapcsán. A filmplakátok egyaránt feltűnnek az online és az offline térben, de amíg 10-20 évvel ezelőtt főként az utcán, metróaluljárokban stb. láthattuk először egy film plakátját, addig most leghamarabb a Facebookon, az Instán jelennek meg vagy egy online portálon, hirdetésben. De ha figyelmesen járunk-kelünk a városban, az utcán vagy a villamosmegállóban is felfedezhetjük a ma készülő filmek plakátjait.
Egy mai filmplakátnak már a figyelemfelkeltésért is sokkal erőteljesebben kell küzdenie, mivel az elszaporodó reklámfelületek és reklámok miatt a nézőt több hatás és inger éri, mint pár évvel korábban. A filmplakát egy nélkülözhetetlen reklámhordozó, a film népszerűsítését szolgálja, de ugyanakkor egy önállóan is működő vizuális műalkotás, mely akár a filmtől függetlenül is értelmezhető és hat a nézőjére.
A plakát szerepe a film forgalmazásában több szempontból hasonló a film traileréhez: felhívja a figyelmet a műre úgy, hogy bizonyos elemeket megmutat az alkotásból, de közben a kulcsfontosságú pillanatokat mégis érintetlenül hagyja, csak hangulatokat és történetrészleteket villanthat fel. Mind a plakátoknak, mind a trailereknek úgy kell illeszkedniük a film világába, hogy ne sértsék meg annak integritását, mindeközben elég lehetőséget kell engedniük a befogadói értelmezések szabad működésének. Egy plakát megtekintése során problémás, ha úgy érezzük, hogy már mindent megtudtunk a filmről, ezért a plakátnak elegendő szabad területet kell biztosítania a nézői képzelet számára, hogy az felkelthesse az érdeklődésünket.
A legfurcsább kettősség a filmplakátok kapcsán az, hogy minél egyszerűbb, minél kevesebb elemet tartalmaz, annál szélesebb közönséget szólít meg vele, hiszen könnyebbé válik az értelmezése is. Az egyszerűbb forma segíti a befogadást, azonban elveszhetnek azok a jellegzetes elemek, amik éppen a film karakterisztikáinak hordozói.
A filmplakát rövid története
Már a legkorábbi nyilvános vetítések óta használnak filmplakátokat, ezeket eleinte csak a filmszínházakban függesztették ki, és a forgalmazó rögtön le is vette, amint a film lekerült műsorról. Az 1900-as évek elején a plakát nem is tartalmazott képet, csak szöveget: a film címét és az alkotók nevét – ebben az időszakban még nem voltak sztárok, nem volt fontos, hogy kik a szereplők, hiszen maga az új médium számított attrakciónak, melynek nem volt szüksége reklámra. Itt még csak információs eszközként működött a filmplakát. Az 1920-as évekre már kialakult egyfajta sztárkultusz, innentől kezdve feltűnnek a hírességek nevei is a posztereken. A legtöbb plakátot sokáig kézzel készítették, ezek közül néhány híres példa Svend Gade, Heinz Schall Hamlet című, Asta Nielsen, a korszak híres csillagával készült filmjének a plakátja vagy Fritz Lang Metropolis, Robert Wiene Dr. Caligari, Griffith Türelmetlenség és Chaplin A kölyök című filmek plakátjai.
A képek forrása: IMDb.com
A II. világháború után azonban átalakult a technikai háttér, hatékonyabbá váltak a gyártási mechanizmusok, ennek következtében a plakátok is megváltoztak, megjelent egy vagy akár több jelenetkép is a felületen. Az 1980-as évektől kezdve a plakátok java része már monitor előtt készül, ahogyan ma is.
Mindegyiken feltüntetik a címet, a színészeket és a kreditblokkot (az apróbetűs rész a filmplakát alján, vagyis a stáb kiemelt tagjainak felsorolása) – ezek elengedhetetlen információk. De lehet-e csoportosítani a filmplakátokat? Milyen típusokkal találkozhatunk? A továbbiakban a teljesség igénye nélkül megpróbálunk felállítani egy besorolási rendszert.
Sztárportrék
Napjainkban az egyik legjellemzőbb séma az egyéni vagy csoportos színészarcok montázsa. Az ilyen típusú filmplakát arra a jól bevált, régi trükkre alapoz, hogy a nézőket a sztárok segítségével vonzza be a moziba. Forgalmazói vagy reklámszempontból ez egy jól működő plakáttípus, azonban az alkotója számára nem sok szabadságot ad: itt csupán annyi a feladat, hogy néhány sztárportré ízlésesen szerepeljen rajta. Ezek a plakátok kevés információt hordoznak, redukált jelrendszerrel dolgoznak – ezzel érik el azt a hatást, hogy nagyon sokan meg fogják érteni, így a lehető legszélesebb réteget célozzák.
A legtöbb esetben nem kívánnak sokat elmondani a filmről, nem akarják kreatív gondolkodásra késztetni a potenciális nézőt, csak bizonyos dolgokat adnak tudtára, azt viszont többszörösen hangsúlyozzák.
A képek forrása: IMDb.com
Szimbólumok és szlogenek kevés szereplővel
Vannak olyan plakátok, melyeken inkább szimbólumokat láthatunk, illetve valamilyen, a film cselekményéhez kapcsolódó szöveget olvashatunk egy vagy néhány szereplő kíséretében. Ezek a plakátok jobban visszaadják a film hangulatát, mint a csak sztárportrékat felvonultató típusok. Ezekre a néző is jobban vissza tud csatolni az adott képi szimbólum révén. A szlogenek esetében nagyon fontos, hogy ne ismételjék a képi mondanivalót, hiszen ez nem segíti a megértést.
A képek forrása: IMDb.com
Zsúfolt felületek
Azokon a plakátokon, amelyeken sok színész, szöveg és szimbólum egyszerre jelenik meg, nehéz eligazodni. A sokszereplős plakátok inkább hátráltatják a befogadót, de nem mondhatjuk azt, hogy koncepciótlanok, hiszen a hangulat átadása mellett ilyenkor arra is kísérletet tesznek az alkotók, hogy a történetet is felvillantsák a nézők előtt.
A képek forrása: IMDb.com
Minimalista plakátok
A stilizált, minimalista plakátok nem ragaszkodnak a film cselekményéhez vagy a hírességek portréihoz, hanem elrugaszkodnak ezektől és elvontabb gondokodásra késztetik a nézőt. A befogadó egy ilyen plakátot látva megpróbál kapcsolatot teremteni a kép és a cím között, ez elősegíti, hogy megjegyezze a filmet és meg is akarja nézni azt.
A képek forrása: IMDb.com
Kompozíció és színek
A képek könnyebben hatnak az érzelmeinkre, ráadásul bizonyos képzetek annyira belénk ivódtak már, hogy esetükben nem is gondolunk szavakra (mint például a piros vagy zöld közlekedési lámpa). A filmplakátok esetében is érdemes megvizsgálni a képi kommunikáció két alapvető eszközét, a kompozíciót és a színek hatását.
A kompozíció sokféle lehet, attól függően, hogy mit akarnak az alkotók kiemelni, de minden esetben elmondható, hogy a már ismert képszerkesztési elvek mentén készülnek a filmplakátok is. Mivel a plakát álló formátumú, a fekvő filmképhez képest kevesebb (játék)tere van a plakát készítőjének. A következőkben a teljessség igénye nélkül pár kompozíciós elvet fogunk megvizsgálni közelebbről. Először is beszélhetünk az ún. háló-kompozícióról, ahol a plakát felülete egyforma téglalapokra vagy négyzetekre van felosztva, és ezek segítségével helyezik el a képi tartalmat. Ilyen esetekben a végeredmény szimmetrikus lesz. A hármas felosztás szabálya is segíthet a szerkesztésben, ahol a metszéspontokba kell elhelyezni a fontos információt hordozó képtartalmakat. A körkörös elhelyezés is népszerű fogás, itt a középpontban helyezkedik el a legfontosabb elem (szereplő), és minden más (mindenki más) hozzá képest van elrendezve. A Z alakú kompozíció is hatásos, ilyenkor a tekintet fentről lefelé, balról jobbra mozog a plakáton. A távlatpont kompozíció is segítheti az elrendezést, egy kiemelt elemre (szereplőre) irányítja a figyelmet.
Itt láthattok néhány példát a felsorolt kompozíciós eljárásokra.
A színek eligazító funkcióját, fiziológiai és érzelmi hatásait, asszociatív és szimbolikus jelentéseit összetett módon kell alkalmazni ahhoz, hogy a plakát megjelenésekor hatásos legyen. Johannes Itten A színek művészete című könyvében bemutatja a színek kifejezési lehetőségeit, a színek és a formák expresszív, „érzéki-erkölcsi” értékeit. A leginkább fénnyel töltött szín a sárga, szimbolikusan az értelem, a tudás fogalma társul hozzá. A vörös (vörösesnarancs) belső meleggel telve ragyog fel, az anyagi világ felől nézve mindig aktív szín, a kék pedig passzív. Míg a vörösnek a vérhez van köze, a kéknek az idegekhez, a vörös meleg, a kék hideg szín, a szellem színe. Ugyanakkor a színek különböző módon hatnak: van, aki vonzónak, dinamikusnak találja például a narancssárgát, mások feszültté válnak tőle, és ezért kerülik. A színek hatása nagyban függ attól is, milyen egyéb színnel társítjuk.
Klisék
Nemcsak a filmek épülnek fel ugyanazokból a klisékből, a plakátokon is újra meg újra visszaköszönnek bizonyos elemek. Lee Steffen, díjnyertes fotós és kreatív szakember szerint összesen tíz csoportba sorolhatók a filmek, illetve a plakátjaik. Erről egy összeállítást itt találhattok.
Egy amerikai imgur-felhasználó is készített hasonló csoportosítást, de számos más (filmes) blogon és weboldalon is találkozhattok ugyanilyen közhelyek alapján összeállított csoportosításokkal.
Ahogy láthattuk, a filmplakát egy alkalmazott műfaj, így művészileg nem áll rendelkezésre teljes szabadság: van egy üzenet, amelyet át kell adni, emellett meg kell felelni a műfaji kliséknek is, hogy könnyen azonosítható legyen, mit is várhat a néző az adott filmtől. Míg a szerzői filmeknél még egy illusztráció is lehet a plakát, addig egy blockbusternél nem fordulhat elő, hogy a hős nem jelenik meg a plakáton. Az, hogy egy plakát műalkotásnak tekinthető-e, attól függ, hogy mennyiben hozza azt a minőséget esztétikailag, illetve gondolatiságban, amit a film képvisel – ha képvisel ilyet egyáltalán.
Olvass tovább!
Magyarországon a legfontosabb és legkarakteresebb filmplakátokat Kenczler Márton jegyzi, ő tervezte többek között a Saul fia, a FOMO, a Rossz versek, a Viktória – A zürichi expressz című filmek plakátjait. Ha tovább olvasnál a témában, mindenképp figyelmedbe ajánljuk ezt az interjút.
Kenczler rövid plakátszemlézést, elemzést is vezetett az origo.hu-n az akkori éppen aktuális filmek kapcsán, ezt is érdemes megtekinteni. Rövid és frappáns elemzéseket olvashattok tőle, melyek segítenek könnyebben érteni és értelmezni a filmplakátokat.
Forrás:
- Johannes Itten: A színek művészete. Corvina Kiadó, Budapest, 1978, 84–88. o.
- Film és filmplakát
- A reklám plakátja vagy a plakát reklámja?
- A magyar filmplakát mai állapota
- Mi is a filmplakát?
- Nagyító alatt a filmplakát
- A mai magyar filmplakát
- Hollywood keeps using these 13 movie poster clichés over and over again
- 12 movie poster clichés you've seen over and over again
- Filmplakát-klisék
- A képek forrása: IMDb.com
Feladatok:
1. Nézd meg az alábbi film trailerét!
Ha te lennél a plakát tervezője, mit ábrázolna a plakátod, ki/mi kerülne rá? Ha kész vagy, hasonlítsd össze a film plakátjával a te elképzeléseidet! Vannak hasonlóságok?
2. Nézd meg figyelmesen ezt a plakátot (tervezte Kenczler Márton) és a film trailerét! Hogyan értelmezed, mire számíthatsz majd a filmben? Melyik típusú plakát ez? A plakát kevesebb információt tud közvetíteni, mint a trailer. Mi derül ki a plakát alapján, és mit tudtál meg a trailerből?
A kép forrása: IMDb.com
3. Van-e olyan általad látott film, amely kapcsán most is eszedbe jut a plakát? Mit gondolsz, ez miért lehet? Mi fogott meg benne?
Megoldások:
1. A főhősnek mindenképpen szerepelni kell a plakáton, ő foglalja el a központi helyet. A trailerben is többször feltűnik a hősnő „lasszója”, ez is szerepel az egyik plakáton. A színes, cikkcakkos háttér egyrészt figyelemfelkeltő, másrészt jól kapcsolódik a csoda (wonder), a különös fogalmakhoz.
A képek forrása: IMDb.com
2. A plakát alapján valamilyen szexuális zaklatás, szexting, bullying lesz a téma, amely online térben zajlik. A film címe szervesen beépül a képbe, egyszerre cím és ugyanakkor utalhat is egy jelenetrészre a filmből. A minimalista vonalat követi a plakát. Erősen figyelemfelkeltő hatása van, mert kihívóan mutat egy intim testrészletet, mely alapján elsőre nem egy tinikről szóló filmdrámára gondolnánk, de a trailer alapján ez tisztázódik.
Az előzetesből az is kiderül, hogy egy kamaszlány lehet az elszenvedője a zaklatásnak, aki az interneten keresztül közeli kapcsolatba kerül az egyik tanárával, de közben két fiú osztálytársával is mindenféle bonyodalmakba keveredik. Ha láttuk is a filmet, akkor tudjuk, hogy ennél jóval összetettebb a film cselekménye, és sem a plakát, sem a trailer nem rántja le a leplet a film valódi történetéről, csak felsejlik valami ebből. Elmondhatjuk, hogy a plakát és a trailer is jól működik, kiváltja azt a hatást, amit várunk tőlük, felkelti az érdeklődésünket úgy, hogy közben nem redundáns és nem fedi fel a legfontosabb eseményeket.
3. Általában azok a plakátok maradnak meg az emlékezetünkben, amelyeken valami furcsa, figyelemfelkeltő, nem szokványos elem jelenik meg, amit utólag is össze tudunk kapcsolni a filmmel.