Kinél van a kamera? – Filmes munkakörök

2020. 12. 10. film cikk 5–10. évfolyam

Általában amikor véget ér egy film és felgördül a stáblista, kijövünk a moziból vagy kikapcsoljuk a lejátszót, pedig itt vannak feltüntetve a legfontosabb infók a filmmel kapcsolatban: ki a rendező, ki az operatőr, milyen zenéket hallottunk a filmben... És mit csinál egy operatőr? Ő fogja a kamerát? De akkor mi lehet a feladata a segédoperatőrnek vagy a kameramannak? A következő összeállításban ezeket a főbb munkaköröket ismertetjük, megadva az angol elnevezésüket is, ugyanis gyakran még a magyar filmek esetében is angol stáblista fut, sok munkaköröknek nincs is magyar megfelelője.

Rendező (Director)

A forgatás elsőszámú kreatív művésze. A rendező általában a forgatási folyamat fő művészeti mozgatója, ő instruálja a színészeket. A rendező feladatai közé tartozik a szereplők kiválogatása, a forgatókönyv dramaturgiai alakítása, a kamerabeállítások megtervezése az operatőrrel és a vágásban való részvétel is. Jellemzően a rendező kezében van a mindenre kiterjedő művészi irányítás a filmmel kapcsolatban, ugyanakkor sokszor a rendező keze is meg van kötve a producerrel vagy gyártó stúdióval kötött megállapodások alapján, különösen Amerikában. A rendező munkáját segíti a second unit, azaz egy kisebb stáb, akiknek a nagyobb produkcióknál a kevésbé lényeges jelenetek leforgatása a feladata. Itt dolgozik a second unit director, a second unit cinematographer stb.

 

Forgatókönyvíró (Screenwriter)

Sok esetben maga a rendező végzi ezt a feladatot (főként a szerzői filmekben), de amerikai alkotásokban általában különválik a két szakma, a forgatókönyvíró önállóan dolgozik, megírja a történetet, egy produkciós cég megveszi a könyvét, amelynek megrendezésére felkérnek egy rendezőt.

Rendezőasszisztens (1st Assistant Director, 2nd Assistant Director)

A rendezőasszisztens (első asszisztens) mindent tud, ami egy filmforgatással kapcsolatos. A rendezőasszisztens feladatai: a produkció jellegének, stílusának, eszközrendszerének tisztázása; a forgatási terv és a diszpóskönyv (forgatási terv napi szintű lebontása részletes információkkal – jelenet-, helyszín-, színészlista, megjegyzések az egyes részlegeknek, hogy mire lesz szükség az adott jelenethez stb.) megírása; a felvételek előkészítése; a stábtagokkal, a közreműködőkkel és a partnerekkel való kapcsolattartás, irányítás, a gyártási terv betartásának követése, valamint a felvételvezetővel közösen a költségek előre meghatározott kereteken belül tartása. A rendezőasszisztens együttműködik a rendezővel a forgatás közben adódó azonnali és később felmerülő feladatok megoldásában, és ezek kommunikációjában a stáb többi tagja felé. A másodasszisztens – a rendezőasszisztens irányítása alapján – felelős a stábon belüli kommunikációért és a forgatás közbeni előkészületekért, a stáb és szereposztás munkaidejéhez kapcsolódó összes adat rögzítéséért, a statiszták eligazításáért, a napi diszpók, gyártási beszámolók és egyéb dokumentumok elkészítéséért, valamint azért, hogy az információk eljussanak a stáb egyes részlegeihez.

 

Operatőr (Director of Photography, Cinematographer)

Az operatőr részt vesz a kreatív munkában, a rendezővel együtt találják ki a film képi világát, alapvetően ő felel minden egyes filmképért, de ez nem azt jelenti, hogy mindig nála van a kamera. Amerikai filmekben az operatőr nem is ér a kamerához, csak kiadja a feladatokat a csapatának. Itthon azért alapvetően az operatőr kezében van a kamera, de segítség nélkül nem boldogulna. A kameracsapat a legfontosabb egy forgatáson. A képek, beállítások, jelenetek megkomponálásán túl az operatőr dolga az adott filmhez illő nyersanyag megválasztása, a lefilmezendő dolgok, személyek megvilágításának irányítása, a kameramozgások beállítása, az exponált film előhívásának ellenőrzése stb. Angol nyelvterületen a fényképezés rendezőjének (director of photography) nevezik és a filmrendezővel egyenrangú művésznek tartják.

 

Segédoperatőr vagy kameratechnikus (Assistant Camera)

A segédoperatőr az operatőr munkáját segíti, feladatköre rendkívül változatos és összetett. A filmkészítés technológiáján túl tisztában kell lennie azzal, hogy egy adott jelenet felvételéhez milyen eszközök és anyagok szükségesek. Gondoskodnia kell az eszközök szállításáról, szükség szerint szervizeltetésükről. A forgatási helyszínen üzembe kell helyeznie a kamerákat és kiegészítőit (akkumulátor és kártya). Sokszor a csapót is ő kezeli.

Focus puller

Ő felel minden esetben a kép élességéért, ő méri a távolságot, cseréli és ellenőrzi az optikákat.

 

Kameraman (Camera Operator)

A vezető operatőr utasításai alapján a kamerát üzemeltető beosztott, pl. ha az operatőr éppen nem tud a kamera mögött állni, mert több kamerás felvétel zajlik, és ő a rendezővel együtt nézi a monitort, akkor kameramanok veszik fel az adott beállítást. Ez alapvetően amerikai produkciókban jellemző, Magyarországon a legtöbb esetben az operatőr irányítja a kamerát.

Steadicam operatőr (Steadicam Operator)

A steadicam egy gépesített hámmal az operatőrhöz rögzített kamera, mely csökkenti vagy teljesen eltünteti az operatőr mozgásából adódó rázkódást. Ennek kezelését mindig külön szakember végzi a forgatásokon.

Fővilágosító (Gaffer, Chief Lighting Technician)

A világítási részleg vezetője, aki a gyártás világosítási tervének elkészítéséért és kivitelezéséért felel. Régen a filmekhez főként természetes fényt használtak, melyet a díszletező munkások nagy méretű sátorvásznakkal irányítottak hosszú póznákat tartva, melynek angol neve „gaff” volt, innen ered a mai angolszász megnevezés. (Díszletező munkásoknak gyakran korábbi tengerészeket, dokkmunkásokat alkalmaztak. A gaff egyfajta pózna volt a vitorlás hajókon.)

Világosító (Lighting Technician)

A világosító meghatározza a szükséges világítási eszközöket, felméri a kameramozgatás iránti igényeket, meghatározza a kameramozgatás eszközeit. Gondoskodik biztonságos oda-vissza szállításukról, kiépíti az ideiglenes hálózatot, elhelyezi, rögzíti a lámpákat. A szükség szerinti kiegészítőkkel üzemelteti a világítást, a helyszínen adódó és megoldható javítási és karbantartási feladatokat elvégzi. A kiválasztott kameramozgató eszközöket telepíti, üzembe helyezi, működteti.

 

Best boy

A fővilágosító vagy fahrtmester vezető asszisztense. A világosító osztály személyzetének és felszerelésének felelőse, a napi munka beosztásának megtervezője. Az angol elnevezés eredete, hogy a stáb „legjobb ifjú tagját” jelölték a csoport vezetésére. Az elnevezésnek nincs női megfelelője, a női világosító csoportvezetőket nemzetközi stábokban szintén best boynak nevezik.

Grip

Kameramozgatási technikus, feladata, hogy felépítse és működtesse a kamerát kiszolgáló, tartó, mozgató eszközöket (pl. fahrtkocsi, daru stb.). A forgatás során szorosan együttműködve dolgozik a kameracsapattal és a világosítókkal.

 

DIT

Képi adatrögzítő, a forgatás előtt gondoskodik a megfelelő beállításokról, hogy a kamera a legjobb minőségben rögzítse a képet. A forgatás során ellenőrzi a digitálisan rögzített kép minőségét, hogy az operatőr által elképzelt képi világ valósuljon meg.

Videotechnikus (Motion Control Technician)

A videotechnikus szereli össze és működteti a forgatás során használt videós rendszert. Azok a stábtagok, akiknek a forgatás közben látniuk kell a felvett képet (rendező, operatőr, szkriptes, sminkes) ezen a rendszeren, monitorokon követik élőben a felvételt. Az éppen felvett nyersanyag rögtön vissza is játszható a rendszer segítségével, ha a helyszínen ellenőrizni kell valamit – ennek biztosítása is a videotechnikus feladata.

Gyártásvezető (Production Manager)

A filmkészítés egyik kulcsembere. Megszervezi és működteti saját filmes szakmai munkacsapatát. Elkészíti a költségvetést, előkészíti a pályázati anyagokat, megköti a szerzői jogi, a koprodukciós megállapodásokat. Véglegesíti a gazdasági és logisztikai terveket, megszervezi, szerződteti és működteti a teljes stábot. Elvégzi a munkatársakkal való egyeztetéseket, irányítja a gyártási folyamatot, elvégzi a jogi, egyeztetési és szervezési előkészítést. Megoldja a menet közbeni szervezési feladatokat, megköti, ellenőrzi a napi szerződéseket, gondoskodik a kifizetésükről. Elszámol, lezárja a filmet.

Felvételvezető (Location Manager)

A gyártásvezető közvetlen munkatársa, megteremti a film forgatásához szükséges helyszínek engedélyeit, felel a biztonságért és logisztikáért. A film forgatásával járó további szervezési feladatokat is a felvételvezető látja el.

 

Producer (Producer)

A filmproducer a filmkészítés pénzügyi feltételeit megteremtő szakember, aki az alkotómunka zavartalan lebonyolításáért felelős. A film munkálatainak átfogó irányítását is ellátja; a bukás vagy a sikerre vitel az ő felelőssége. Munkája jóval a forgatás előtt megkezdődik. Adaptált forgatókönyv esetén az első dolga, hogy a regény filmreviteléért járó jogdíjat kialkudja, ezáltal a történetet megszerezze a produkció számára, majd megszervezze a stábot. Egy forgatáson lehet még line producer, koproducer, executive producer is. A line producer követi végig a forgatást, ő a producer jobb keze, a koproducer szintén részt vesz a produkcióban, beszáll valamilyen összeggel, akár pályázat révén (pl. az utómunka vagy egy külföldi helyszínen történő forgatás lehet koproduceri tevékenység eredménye), az executive producer áll a hierarchia legfelsőbb fokán, ő hozza be a pénzt és nem kíséri végig nap mint nap a forgatást, ezt a producerre bízza. Az executive producer és a producer lehet ugyanaz a személy is, akkor viszont a feladataik összeadódnak. Magyarországon a producer általában a rendezővel együtt pályázhat a Nemzeti Filmintézethez a film finanszírozására, de kisebb produkciók esetében a producerek saját céges forrásokkal is beszállnak. Előfordul, hogy úgy készít filmet a rendező, hogy nem vesz igénybe állami forrásokat, pl. Hajdu Szabolcs az utóbbi években független filmesként készíti filmjeit, sokszor a bejövő díjak összegét forgatja vissza filmjeibe. Schwechtje Mihály Remélem legközelebb sikerül meghalnod című filmje is állami támogatás nélkül, produceri pénzekből készült el. És végül a közösségi finanszírozást is meg kell említenünk, amikor egy projekt különböző közösségi felületeken „gyűjti össze” a szükséges finanszírozást.

 

Hangmester (Sound Designer)

A film hangsávjának vezető megalkotója, a film hangzásának megtervezéséért és kialakításáért felel. Az utómunkaszakasz során ő felelős a hangi utómunkáért, szinkronért.

 

Hangmérnök (Sound Engineer)

A forgatáson a hangrészleg vezetője. Ő a felelős a jelenet felvételekor elhangzó párbeszédek és hanghatások rögzítéséért. A helyszínen a hangmérnöknek számos feladata van: a mikrofonok és hangrögzítő eszközök kiválasztása és üzemeltetése, a mikrofonos munkájának irányítása, a forgatáson üzemelő, párbeszéd és hanghatások rögzítésére szolgáló mikrofonok felvételének összehangolása, atmoszféra és alapzajok rögzítése minden jelenethez és a „csak hang” felvételek készítése (wild track), melyek segítik a vágót és a hangkeverőt a jelenetek különféle hangfelvételeinek összehangolásában a sima hangátmenetek érdekében.

Mikrofonos (Boom operator)

A hangmérnöki stáb tagja, aki a mikrofont kezeli.

 

Vágó (Editor)

A leforgatott filmanyag összeszerkesztését, vágását végzi a rendező útmutatásai alapján.

Vágóasszisztens (Editor Assistant)

Általában nem vagy csak keveset vág, mégis az utómunka egyik kulcsfontosságú szereplője: ő készít elő mindent a vágáshoz. Minden felvett anyag hozzá kerül minden egyes forgatási napon. Ezeket az anyagokat kell ellenőriznie, rendszereznie, másolnia, megfelelő formátummá alakítania. Közben állandóan kommunikálnia kell a produkcióval, a szkriptessel.

 

Szkriptes vagy naplóvezető (Scripter)

A filmen, jeleneten belüli következetesség záloga. Például, ha egy jelenetben egy színész sapkát visel az egyik kameraállásból, de a másik kameraállásból nem, az kapcsolódási hiba. Ő ellenőrzi a folytonosságot (continuity), hiszen az ilyen hibákból eredő újraforgatás igen költséges lehet. A vágó szempontjából is nagyon fontos a munkája, kisebb produkciókban a vágó is elláthatja ezt a feladatot. A csapót is kezelheti.

 

Casting director

Az a szakember, aki meghallgatja és segít kiválasztani a filmek beszélő szereplőit. Ismernie kell az aktív színészeket, és azok közül neki kell kiválasztani a szerepre legalkalmasabbakat. A rendezők és a producerek rá hagyatkoznak a szereposztás tökéletes összeállításánál. A casting director szolgál közvetítőként a rendező, a színészek és azok ügynökei között. Ők tárgyalnak a színészi szerződések feltételeiről is az ügynökökkel.

Art director

A tervezőket és a díszleteket építő munkásokat felügyelő szakember, segít megvalósítani a látványtervező által elképzelt és a rendező által jóváhagyott díszletet.

 

Látványtervező (Production Designer)

A látványtervező munkafelülete egy filmben minden, ami a színészen kívül van a képernyőn: a helyszínek, az építészeti átalakítások, a berendezés, a kellékek.

Díszlettervező (Set Designer)

A film képi világának megtervezéséért felelős: helyszínek kiválasztása, megtervezése, berendezése, megépítése.

Jelmeztervező (Costume Supervisor)

A filmben szereplő színészek jelmezeit tervezi meg.

 

Berendező (Set Decorator)

Aki egészében felelős a díszletek berendezéséért a bútoroktól kezdve a szöveteken át a növényekig, és a külső és belső helyszínek minden más látható eleméig.

 

Sminkes (Make-up Artist)

Ő készíti elő a színészek arcát, sminkel; ennek kozmetikai vagy művészi célzata is lehet.

Fodrász (Hair Stylist)

Aki a színészek frizurájáért felel a forgatás során.

Kellékes (Property Master)

Aki a forgatáson a kellékek elhelyezéséért és karbantartásáért felel. A forgatáshoz szükséges összes kellék megvásárlásáért, beszerzéséért és/vagy gyártásáért felelős szakember. A kellékes felelős a kellékhasználat minden vetületéért a forgatás során, illetve a szkriptessel együtt a folyamatosságért, kapcsolódásokért.

 

Maszkmester (Special Makeup Effects)

A maszkmester sminkes- és fodrásztudását együttesen használja öntőminták és szintetikus bőrutánzatok (pl. latex hab, zselatin és szilikon) technológiájával. Sokuknak művészi, szobrászi tapasztalata is van, és ismerősen mozognak a bábok, animatronika és számítógépes trükkök világában is.

 

Helyszínvadász (Location Scouter)

Ő segít megkeresni a rendező és a látványtervező elképzeléseinek legmegfelelőbb forgatási helyszíneket. A helyszínkereső javaslatainak fontos szerepe van már a gyártás-előkészítés során a gyártási költségvetés összeállításában.

Standfotós (Still Photographer)

A filmforgatás alatt képeket készít, gyakran a kamera mellől, hogy a készülő fotókat felhasználhassák a film népszerűsítéséhez.

Werkfilmes csapat (Werkfilm)

A werkfilm egy olyan filmnapló, amely bemutatja egy filmes produkció elkészítésének fontosabb állomásait és kulcsfiguráit. A forgatásról felvételeket, az alkotókkal és szereplőkkel interjúkat készít. Általában a werknek is van egy rendezője és egy operatőre. A werkfilm egy adott film promóciós eszköze is a forgalmazás során.

VFX

A VFX vizuális effekteket jelent, és minden olyan folyamat ide tartozik, amelyet a filmforgatás során túl költséges, veszélyes vagy akár lehetetlen lett volna felvenni, így ezek utólag kerülnek megalkotásra egy VFX-es utómunka csapat által.

 

 

Fényelő (Colorist)

A fényviszonyok korrigálását végzi, ennek során a különböző helyzetekben készült, olykor teljesen eltérő színhangulatú felvételek összehangolásra kerülnek.

Catering

Ők biztosítják a stáb étkeztetését.

Helyszínbiztosítás (Location service)

Ők zárnak le közterületeket, ha a forgatás külső helyszínen zajlik, és biztosítják, hogy senki ne sétálhasson bele a képbe. Ők őrzik a stáb teljes felszerelését, kocsikat, technikát, kisbuszokat stb.

Orvosi ügyelet (Medical service)

Ha bármilyen egészségügyi probléma vagy baleset történik, a helyszínen van egy orvos, aki azonnal tud segíteni.

Sofőr (Driver)

A felszerelést vagy utasokat szállítja – jellemzően a forgatás külső helyszínei, díszletek és a stúdió között. A vezető sofőr a szállítási koordinátor.

Forrás:

Filmszakmai ABC

„Vége, csapó!” – és mi jön utána? 

Feladatok

1. Nézzétek meg az alábbi werkfilmet! Milyen fontos munkaköröket emel ki a werkfilm a színészeket kivéve, amelyek egyértelműen hozzájárultak a film(ek) sikeréhez?

 

2. Nézzétek meg az alábbi videót! Mit csinál itt az operatőr? Milyen kameramozgató eszközöket fedeztetek fel? Mit tudtatok meg a világításról?

 

3. Írjatok meg egy rövid jelenetet, majd állítsatok össze egy mini stábot: legyen köztetek rendező, operatőr (egy jobb telefon vagy fényképezőgépre lesz szükség), hangos (ha van hangrögzítő eszközötök), díszlet- és jelmeztervező, vágó és gyártásvezető! Szervezzétek meg a jelenet forgatását, és próbáljon meg mindenki a saját feladatára koncentrálni! Ne felejtsetek el forgatási tervet írni!

Megoldások

1. A képregény sikerén túl a rendezés és a forgatókönyvírás jelentősége kiemelkedő. A filmeket úgy írták meg, hogy bővíthetőek, folytathatóak legyenek. Emellett a casting director nagyon jó munkát végzett, mert sikerült olyan színészeket kiválogatni, akik nagyban segítették a film népszerűségét. A technikai háttér, a látvány, a jelmezek is meghatározóak, mely az operatőr, a kameracsapat, a jelmez- és díszletrészleg és az utómunka (hang, vágó, VFX, colorist) érdeme.

2. Az operatőr mindent nagyon gondosan előkészített a rendező és a stáb segítségével együtt:

- minden jelenetnek előre rögzítette a hosszát, melyet a próbák során előre lemértek,

- sosem mutatta ugyanazt a helyszínt kétszer,

- a rohanó katonáknak mindig az arcát mutatta a filmképen,

- a kamera nem mozoghatott hátrafelé (csak előre és 360 fokban fordulhatott),

- sok hosszú beállítást terveztek meg előre, maketteken kipróbálva a világítást és a fényeket,

- azt akarták, hogy a kamera viszonylag stabil maradjon,

- a vágópontokat is figyelmesen előkészítették úgy, hogy a néző ezeket ne érzékelje.

Egy könnyen mozgatható kamerával dolgoztak, amit kránok, daruk és kocsik, motorok és kameramanok mozgattak. Steadicames és drónos felvételek is vannak a filmben. Az állandó mozgásban lévő kamera nehezítette a világítást. Az árkokban kevés lámpát használtak, mert a 360 fokos fordulások során ezek bekerültek volna a képbe, ezért főként természetes fénynél dolgoztak megvárva mindig a legideálisabb fényviszonyokat (a felhős idő volt a legkedvezőbb). Egy nagy épület tűzben lángolását úgy oldották meg, hogy belülről úgy helyezték el a lámpákat, hogy az a tűz fényéhez a legjobban hasonlítson, és ezt az utómunka során valódi tűzzé alakították.