Nézzünk reality-t?

2020. 07. 29 film cikk 5–10 évfolyam

A reality sokszínű világa beosztható néhány alapvető kategóriába. Ettől még egy jó ötlet és az igényes megvalósítás élvezhető és értékes műsort eredményezhet, vagy életrehívhat olyan médiakommentárt, ami jóval érdekesebb, mint a tárgya. Három magyar produkciót ajánlunk.

A valóságműsorok alaphelyzetük, témájuk, cselekménytípusuk szerint könnyen hozzárendelhetők néhány alapváltozathoz. A kategóriák elnevezéseit Stuart Lenigtől kölcsönöztük, és a frissebb magyar termésből válogattunk hozzájuk példákat.

Átalakulás – önfejlesztés, lakásfelújítás és egyéb átszabászat

Az emberekben van igény a változásra, átalakulásra, önmaguk megkérdőjelezésére, a tapasztalatra, hogy vajon mit hozhatna ki belőlünk, ha átadnánk magunkat egy szakértő, kulturálisan idegen beavatkozásnak. Vagy mit hozna ki valaki másból. Azt már a kábelcsatornák tematikus iránya határozza meg, hogy mit szabjunk újra a képernyőn, a házunkat, a kocsinkat, a ruhatárunkat, az arcunkat és testünket, vagy ezeket mind.
A magyar kínálat különleges darabja a Dalfutár, amely egy valódi művészi együttműködés történetét kíséri végig. A Hajós András ötletéből készült sorozat minden részében létrejön egy új dal, miközben az alkotók úgy teszik ki magukat mások kreatív ösztönzésének, hogy a partnerek kiléte az utolsó fázisig titok marad. A sorozat a sikeres első évad után a Youtube-on folytatódik.

Verseny és tehetségkutatás – séfek, énekesek, túlélők, mindenki magáért

A versengés nemcsak a munkanapunkat és a munkaerőpiacot, hanem a szabadidőnket is meghatározza. A gyerekeink már nem csak játszanak, de fel is veszik, és egymást is nézik játék közben, aminek szintén van a videóik népszerűségében kifejeződő versengő jellege és így tovább. A tehetségkutató sokféle tehetséget összemérhet, keresheti például a legügyesebb énekest, táncost, modellt, sofőrt, menedzsert, ninját, szakácsot, túlélőt, vagy akár régiségfelvásárlót.
A magyar televízióban is népszerűek a napi kvízek és vetélkedők, a kereskedelmi csatornákon pedig főműsoridőben gyakran tehetségkutatók harcolnak a figyelmünkért (az X faktor és a Sztárban sztár, a Ninja Warrior Hungary és a Konyhafőnök valamelyik változata). Sajátos hazai jelenség, hogy a versengésre épülő valóságshow-k között a közszolgálati csatornákon újjászülettek régi magyar televíziós formátumok is, például a Virtuózokkal a komolyzenei, a Felszállott a pávával pedig a népzenei tehetségkutatók. Ezek a műsoruk narratív és képi felépítésükben, megjelenésükben követik a kortárs néző által már megszokott pop-mintákat (személyes videókkal, gyors reakciókkal, wish-ekkel), és a befutott, győztes tehetségeiket is hasonlóan menedzselik fellépőhelyek és médiafelületek között.

Barát, család, ellenség – az emberek magánélete

A klasszikus leselkedő reality megmutathat nekünk egy családot, vagy alkalmi közösségeket, sok gyerekkel, vagy sok pénzzel, szingliket és feleségeket, ájtatosakat és bajkeverőket, vidéken vagy egy nagyvárosban. A magyar közönség közel két évtizede szereti a beköltözős, kiszavazós valóságshow-kat gondosan kiválogatott csapatokkal, a Való világ már kilenc sorozaton van túl. A 2013-tól követhető Éjjel-nappal Budapest a dokureality műfajának adott új lökést, ahol látszatra amatőr szereplők látszatra önmagukat játsszák egy túlnyomóan megírt eseménysorban, amelyet érzelmek és ármányok alakítanak. A rokon dokusoap formátum digitális kiterjedésében is tanulságos kortárs példája A feleségek luxuskivitelben. A második széria részeinek a legnépszerűbb magyar youtuber, Dancsó Péter szentelt kommentárvideókat hétről-hétre, melyek összesen mintegy 15 milliós nézettsége jóval meg is haladta a sorozatét. Ezekre aztán a szereplők közösségi felületeken reagálhattak, tovább erősítve a műsor rezonanciáját.

Megtalálni a nagy Őt – randi, közvetítők és a becsajozás/bepasizás

A romantikus vonzalom és párválasztás rítusai köré sokféleképpen szőhető műsormenet. Ezekben a sorozatokban a néző letapogathatja a nemi szerepek megélésének mai kulturális technikáit, miként udvarolunk és miként fogadjuk, és általában hogyan viszonyulunk egy erősödő női perspektívához. A randizás helyzeteit kellően meglepővé teheti például, ha a felek egyáltalán nem látják egymást, vagy ha rögtön meztelenül találkoznak.

Források, további olvasmányok:

Feladatok:

Egy adott Dalfutár-epizódban kövessük végig, hogyan kezeli a műsorvezető a cselekmény váratlan fordulatait, a kiszámíthatatlan eredmény létrejöttének egyes állomásain!
A Dalfutár egy epizódja.

Milyen vizuális és narratív megoldások gondoskodnak a Virtuózokban arról, hogy a komolyzenei versengés gyerekszereplőit mai, kortárs, friss kulturális érzékenységű emberekként ismerjük meg? Miért törekszenek erre? Egy ilyen műsorban miért nem elég csak a zene és a tehetség? 
Virtuózok 2020 előzetese.
Virtuózok zsűri és versenyzők bemutatása.

Dancsó Péter videós újramesélései milyen megírt/scripted pontokat emelnek ki a Feleségek luxuskivitelbenből, és hogyan bírálják a történetszövés igényességét? A másolás, újrajátszás miért működhet kulturális kritikaként? Változik-e Dancsó Péter stílusa a mesélés közben? Ha igen hogyan, ha nem miért nem?
Az 1. újramesélés.
Egy későbbi rész véletlenül választva.
A legújabb évad újramesélése.