Page 192 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 192
190 Műveljük a médiát! mindenki számára hozzáférhető tudást nyújtani. Ezzel nemcsak a diploma értékét kérdőjelezik meg, hanem magát az akadémikus tudást is. Ropolyi László (2006) az internet flozófájának felépítésekor Arisztotelész flo- zófájának nyomán négy kategória – anyag, mozgás, forma és cél – szerint vizsgál- ja az internetet, s e kategóriákat a vizsgált objektum sajátosságaihoz igazítva: a) technikai eszközként (rendszer), b) kommunikációs szereplőként (információhordozó), c) szabadon formálható közegként (kultúrakordozó) és d) organizmusként (hálózat) tekint az internetre A négy kategória közül kettő (különösen az első és az utolsó) kifejezetten erős kapcsolatot mutat a technikai adottságokkal, kimondatlanul is magában hordozva a technológiai determinista szemléletmódot A másik két kategória (kommuniká- ciós szereplő, illetve kultúrahordozó és -formáló médium) esetében már más a helyzet: itt nem a hordozott információ mennyiségi és minőségi kérdései, hanem a felhasználók interakciója és a nyomában fellépő társadalmi és kulturális változá- sok számítanak Az ipariból az információs társadalomba való átmenettel párhuzamosan egyre szaporodnak a kérdőjelek a világmagyarázó vallási és a tudományos elméletek ér- vényessége körül. Az egyén a biztosan használható világépítő eljárások hiányában két dolgot tehet: egyrészt visszavonulhat a saját énjébe, hogy egzisztenciájának mi- benlétén töprengjen, másrészt világépítő igényét úgy is kiélheti, hogy saját szemé- lyiségét tágítja világméretűvé. Az internet megjelenésével létrehozott kiber- kultúra, a populáris művészet éppen ez utóbbit teszi. „A tradicionális világképző elvek és eljárások csődjére adott késő modern válasz tehát a személyes, individuá- lis, virtuális világok létrehozása és az ezekbe a világokba való belemerülés vagy visszahúzódás ” (Ropolyi, 2006: 270) A technika: megváltás? „Minden technikai nemzedék idején újra megjelenik a megváltást hirdető dis- kurzus, amely a népek kölcsönös megértését, a demokrácia decentralizált gya- korlatát, a társadalmi igazságosságot és a széles körű jólétet ígéri. Minden egyes alkalommal egyben végleg el is feledik a korábbi technológiát A fénytávírótól a tenger alatti kábelekig, a telefontól a televízión át az internetig a társadalom tér-idő kereteinek átlépésére szolgáló megannyi módszer mind az ókori görög városok agorájának mítoszához nyúl vissza. Sem az intézményes kereteik törté- neti feltételei között fennálló, gyakran radikális különbség, sem az ígéretek be- teljesülésének látványos elmaradása nem tudja megingatni e technikáról szőtt csodaváró fantazmagóriát ” (Ropolyi, 2006: 32)