Page 201 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 201
Bokor tAMás: Médiaértés 199 6.3. Megérteni a médiát Az eddigi fejezetek alapján látható, hogy a médiára egyfelől technológiaként, más- felől egyéni és társadalmi gyakorlatként tekinthetünk. E kétféle szemléletmód és következményeik kölcsönösen egymásba hatnak, interpenetrálnak (Chun–Keenan, 2006): a technológia meghatározza, milyen médiaüzeneteket kezelhetünk, hogyan állíthatjuk elő és fogadhatjuk be őket. Minél több ingyenesen elérhető és üzemel- tethető blog, videoszerkesztő program és -megosztó platform áll a felhasználók rendelkezésére, annál többen kezdik ezeket használni, méghozzá rendszerint egy- más hatására és egymástól megihletve. S viszont: a média használati módjai is bi- zonyos mértékig alakítják a médiatechnológiai ipart és a ráépülő gazdasági rend- szert Az interpenetráció ez utóbbi hatásirányára jó példa a mobiltelevíziózás beveze- tése, majd villámgyors háttérbe szorulása Magyarországon. Amikor 2008 végén hazánk területének nagyjából 16 százalékán elérhetővé vált a földfelszíni műsor- szórással továbbított televíziós tartalmak egy része a mobiltelefonok képernyőjén, a marketingből csak „úttörőként” ismert első használók ki is próbálták az új szol- gáltatást – hozzá kell tenni, nem is túl olcsón. A következő években csaknem 94 százalékossá vált a lefedettség, ami elvileg már országos elérést jelent; ennek ellenére a mobiltelevíziózás terén nem történt meg az áttörés, a szolgáltatást hasz- nálók száma a néhány tízezres nagyságrendben maradt, miközben mobiltelefoná- lásra alkalmas SIM kártyából idehaza összesen több van forgalomban, mint ahá- nyan a teljes magyar lakosságot alkotják, tehát bőven akadt volna tartalék a rendszerben. 2014-ben úgy tűnik, a mobilszolgáltatók egyelőre csak kiegészítő megoldásként, egy-egy csomagajánlat részeként vagy ajándék-, illetve prémium- szolgáltatásként kínálják egyéb alapszolgáltatások mellé a mobiltelevíziózást és az ehhez szükséges – ingyenes – applikációkat. Az üzenet egyértelmű: ügyfeleiknek valamilyen okból nem érte meg komolyan használni a mobiltelevíziózást Az okok között szerepel az a megszokás, amely a tévézéshez „hátradőlős”, míg a mobiltele- fon használatához „előredőlős” használati módot társít: a kettő egy eszközben nemigen fér össze. Másrészt a műsorkínálat jellege sem ideális: nemigen készül- nek olyan műsorok, amelyek időtartamban, vágástechnikában, témában alkalma- sak arra, hogy 4-5 colos kijelzőkön nézzük őket, akár útközben. S ne felejtsük el: a két szemet és legalább egy kezet egyszerre lefoglaló mobiltévézés nehezen kivite- lezhető autóvezetés, tömegközlekedés vagy házimunka közben. Itt tehát a szüksé- ges technológiai szabványok megvannak, de a használati oldal problémái miatt el- maradt a valódi, átütő piaci siker. (A technikai feltételek azonban nem itt gyakoroltak először direkt befolyást a műsorkészítésre: amikor a tévé megjelent, s a hollywoodi stúdiók észbe kaptak, és a moziflm után elkezdtek tévéflmeket gyártani, a vászon és a képernyő méretének különbsége is hozott már efféle átál- lást a médiatartalmak gyártása során )
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206