Page 94 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 94
92 Műveljük a médiát! Mire használják leggyakrabban: – Magánjellegű információhoz hozzászólnak – 43% – Magánjellegű információt osztanak meg magukról – 39% – Nem közéleti, politikai információt osztanak meg – 29% – Nem közéleti, politikai információhoz hozzászólnak – 28% – Cégekkel, márkákkal kapcsolatban végzett tevékenység – 14% – Közéleti, politikai témához hozzászólnak – 12% – Közéleti, politikai témával kapcsolatos dolgot osztanak meg, vitát kezdeményez- nek – 11%. A közösségi oldalakon végzett tevékenységek tipologizálása és gyakorisága: – Kapcsolattartás barátokkal, ismerősökkel – 64% – Szórakozás – 4% – Kapcsolattartás a családdal – 42% – Barátok szerzése – 35% – Játék – 29% – Segítség kérése – 23% – Munkakeresés – 13% – Üzleti jellegű kapcsolattartás – 11%. A fatalokra igencsak jellemző, hogy többféle, médiához kapcsolódó tevékenységet végeznek egyidejűleg. A leggyakoribb, hogy televíziózás közben interneteznek, esetleg rádióznak vagy zenét hallgatnak Az európai uniós kutatások közül először az EU Kids Online felmérést említ- sük Ságvári Bence, a projektet magyar részről képviselő médiakutató így ír: „Az EU Kids Online kutatássorozat elméleti hátteréül szolgáló modell alaptétele az a fenti megállapítás, hogy a gyerekek internetezése egyaránt rejthet lehetőségeket és kockázatokat. A lehetőségek és a kockázatok terén egyaránt beszélhetünk tartal mi (content) elemekről, kapcsolati (contact) elemekről és viselkedési (conduct) elemekről. Az alábbi táblázat részletesen bemutatja azt az elméleti teret, amely a fenti változók szerint írja le a gyerekek internetezésének lehetséges következmé- nyeit.” (Ságvári, 2011) A felosztás külön érdekessége a gyerekek aktivitásának szintezése is a média világában: amikor a kutatók a tartalommal való találkozást említik, akkor a gyerek mint befogadó szerepel, amikor a kapcsolat kerül szóba, a gyerek résztvevő, s amikor a cselekvés, akkor kezdeményező. Ezzel is alátá- masztható mindaz, amit a média mint gyakorlat fejezetben bemutattunk. Vagyis mára a média már nem csupán környezet, kontextus, hanem magának a cselekvés- nek a tere, terepe is