Page 97 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 97
Andok MónikA: Átható médiakommunikáció 95 3.4.2. A médiabefogadás sajátos jellemzői: autonómia, töredezettség Néhány éve még, ha hosszabb utazásra indult a család, azt mindig kísérte némi aggodalom: hogyan tudjuk lekötni a gyerekeket arra a néhány órára, hogy elfoglal- ják magukat valamivel, és ne nyűgösködjenek. Ma már semmi gond: „Anya, letöl- töttem pár órányi anyagot, indulhatunk!” A médiabefogadással foglalkozó tanulmányok nem győzik hangsúlyozni, hogy a digitális hálózati technológia meghatványozta a befogadói autonómiát „Az át- alakuló televízió, a tradicionálisan push médium (amelyből dől a tartalom) azon- ban lassan elmozdul a pull médium (amelyből igény szerint lehet kivenni a tartal- makat) irányába, s eközben a nézői attitűd is megváltozni látszik. A fogyasztó valójában mindig is aktív volt abban az értelemben, hogy aktívan vett részt a jelen- téskonstruálási folyamatban; az elmúlt években azonban kívülről is egyre kevésbé felel meg a tévé előtt heverő és azt csak bámuló közismert fogyasztói képnek.” (Jensen, 2005, idézi Jenei, 2008: 111–112) Az 1980-as évek vége felé született generáció már egészen másként néz televí- ziót, mint a szülei Pontosabban ott és akkor néz televíziós tartalmakat, ahol és amikor ő akar, beillesztve azt a napirendjébe. Autonóm fogyasztás jellemzi, s ezt a technológia biztosítja számára. Hadd idézzek néhány adatot egy amerikai felmé- résből! 2014 augusztusában 1000 főt kérdeztek meg televíziós szokásairól. Ebből kiderül, hogy a 18–34 éves korosztály eredetileg televízióra szánt sorozatokat már 49 százalékban tableten, 44 százalékban laptopon, illetve 31 százalékban okos- telefonon néz. Vagyis alapvetően nem televíziókészüléken. Miért, milyen okokat említenek? Elsősorban így jobban illik az időbeosztásukba, mondta 56 százalék. Kényelmesebbnek tartotta 52 százalék, de megemlítették azt is, hogy így átugor- hatják a reklámokat (38%), több epizódot nézhetnek meg egyszerre (35%), illetve kevésbé drága, mint a fzetős televízió (29%). Figyelemre méltó adat, hogy a fel- mérés szerint 10 háztartásból 4-ben van digitálisvideó-előfzetés, a szolgáltatók közül a teljes lakosságra vetítve 32 százalékkal a Netfix piacvezető, ám ami külö- nösen érdekes: a 18–34 éves generáció esetében a digitálisvideó-előfzetés 61 szá- zalék (a teljes lakosság 40 százalékos adatát jóval túllépve), s ennek a 61 százalék- nak majdnem a fele (49%) Netfix-előfzető (The US Total Video Report, 2014) Nem véletlen, hogy amikor 2014 őszén hirdetések jelentek meg, amelyekben a cég magyarul is tudó alkalmazottakat keres, a magyar televíziós cégek kissé megret- tentek a hírtől.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102