Page 99 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 99
4. Médiahatások Andok MónikA „Néhány éve a CBS műsorára tűzte a Cry Rape (Kiálts, ha megerőszakolnak!) című fmet. A történet a nézők értésére adta, hogy ha a nemi erőszak áldozata vá- dat emel, akkor az igazságügyi procedúra során esetleg súlyosabb megpróbáltatás- ban lesz része, mint amennyit az erőszakoskodás okozott. (…) A flm sugárzását követően rohamosan csökkent a bejelentett nemi erőszaktételek száma” – írja Elliot Aronson és Anthony Pratkanis A rábeszélőgép című sikerkönyvük (1992) beve- zetőjében. Szerencsére Magyarországon a dolog épp ellenkező előjellel jelent meg a médiában (rendkívül szomorú aktualitással), így ellenkező hatást is váltott ki, amikor 2014 nyarán feljelentést tett egy fatal lány, mivel az egyetemi gólyatábor- ban megerőszakolták. Az elkövetőt hamar elfogta a rendőrség, majd az ezt követő hetekben számos hasonló történet került nyilvánosságra – sokkolva a magyar köz- véleményt. Jó példa ez azért is, hogy visszaigazolja Susan Hearold 1986-os kuta- tásának eredményeit. Hearold ugyanis 1043, a televízió hatását elemző cikk adata- it összegezte, s arra jutott, hogy összesítve a hatások kb. 20 százaléka jelez antiszociális (alapvetően erőszakkövető), több mint 50 százaléka pedig proszociális hatást a befogadók viselkedésére (Hearold, 1986) Miként hat a média? Rengeteg minden elhangzott már a témában mindenfajta tudományos alap nélkül, vagy ami talán még rosszabb, féltudományos jelleggel. Mit mondhatunk el mégis? Ami biztos: általános médiahatás nincs. Egy hatás- vizsgálat során a médiakommunikációs folyamat minden egyes összetevőjét meg kell vizsgálni ahhoz, hogy bármit mondani tudjunk egy adott típusú hatás megva- lósulásáról. Vagyis: milyen médium közvetíti az üzenetet, hiszen egészen más ha- tása lesz egy nyomtatott, televíziós vagy internetes tartalomnak Kik hozták létre a médiatartalmat, és milyen céllal, funkcióval? Ez a cél rövid vagy hosszú távú következménnyel számol? Kognitív változást céloz meg, vagy attitűdbelit? Mi lyen a tartalom maga: kép, szöveg, mozgókép, zene? Milyen a médiafogyasztás környezete, kontextusa? És ki a befogadók, mennyire homogének, milyen hátte- rük, motivációik, preferenciáik vannak?