Page 96 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 96
94 Műveljük a médiát! A felmérés adatai szerint a magyar szülők 75 százaléka beszélget gyermekével in- ternetes tapasztalatairól, 54 százalékuk ellenőrzi a gyerek által látogatott oldala- kat, 40 százalékuk a Facebook-proflt, 35 százalék a kapcsolati hálót és 24 százalék a gyerek üzeneteibe is bepillant Az is kiderült, hogy a fent említett veszélyek kö- zül a gyerekek 37 százaléka már találkozott valamelyikkel A közösségi oldalakkal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a felmérésben szereplők 25 százaléká- nak 50–100, 33 százalékának 100–300, 13 százalékának 300-nál is több ismerőse van. A gyerekek 55 százalékának közösségi oldala teljesen publikus (az ily módon hozzáférhető felület jelenti a legnagyobb kockázatot az „idegenekkel való találko- zás” szempontjából), 22 százalékuknál volt részleges korlátozás, és 16 százalékuk felületét csak az ismerőseik ismerhették meg. A médiahasználati szokások 2014-es EU-s felmérése, a Net Children Go Mobile 2014 arra helyezte a hangsúlyt, hogy a gyerekek már nem otthon vagy a barátaiknál interneteznek, hanem a tablet, az okostelefon és a mobilinternet révén megnyílt az út a tartózkodási helyüktől teljesen független felhasználás előtt. E kis- méretű, hordozható eszközökkel médiafogyasztásuk mobillá vált. Táskarádió (Illés együttes, 1965) A médiahasználati szokás most tapasztalható átalakulása, nevezetesen, hogy egy korábban (használati értelemben) helyhez kötött médium – technológiai és fzikai méretbeli változás miatt – hordozhatóvá válik, nem új keletű. Ilyen átala- kulást élhettek meg azok, akik a két világháború közötti rádióhasználat után áttértek a táskarádióra, a kazettás magnók után a walkmanre vagy a vezetékes telefon után a mobil készülékekre A technológiai változás minden esetben maga után vonta a használati szokások, mintázatok és az eszközökkel végezhe- tő kulturális gyakorlatok átalakulását is. A 21. század médiája és annak befogadója nemigen hasonlítható a 20. század elejihez, sem a technológia, sem a befogadói attitűdök, sem a használati minták alapján. Ahogy a jelenséggel kapcsolatban Gitelman fogalmaz, a médiának és közönségének átalakulása a koevolúció, az együttes változás szóval írható le leg- inkább (Gitelman, 2006: 13) Az átalakulásban, a változásban nem egyik követi a másikat ciklikusan, hanem egyszerre és egyfolytában változnak, a média is, a fel- használó is