Page 116 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 116
114 Ifjúság és média giai eszméig és a performanszig, majd a szokásokig olyan kulturális tevékenysé- gekről van szó, amelyek a média struktúráját vonzóvá és átláthatóvá teszik. Ezek a hatások azért lehetnek erősek, mert apolitikusak: a hétköznapi szokások kultiválása olyan stratégia, amely nem kapcsolódik semmiféle meghatározott poli- tikai érdekhez. Ezért annak tanulmányozása, hogy a médiatechnológiák hogyan tették lehetővé az ellentétes érdekek kibékítését Kínában, az egész diszciplína szá- mára fontos tanulságokat hordoz. Az alapgondolat tehát az, hogy a média telített- sége médiahasználati szokásokat hoz létre, amelyek rugalmas erőforrásokat jelen- tenek, mivel számos módon lehet hasznosítani őket. Ez a rugalmas modell pedig képes annak megvilágítására, hogy a média hogyan szolgálhatja a kulturális törek- vések céljait a médiaesemények, a marketinggyakorlatok, a politika és a celeb- kultúra esetében. Összefoglalás – A tehetségkutató valóságshow-kkal kapcsolatos kínai tapasztalatok a nemzetkö- zi médiafolyamatokban zajló alapvető változásokat példázzák. – Ezek a változások magukban foglalják a propagandától a populáris kultúra- és a médiahasználati gyakorlatok politikája felé történő elmozdulást. – A közönségelméletek jelentős haszonnal kecsegtetnek, amennyiben az állam, a médiavállalkozások és a nyilvánosság közötti összefüggéseket szeretnénk meg- érteni. – A közönség szokásainak kutatása arra utal, hogy a médiatartalmak jelentésének megértésénél sokkal fontosabb az, hogy az állam, az üzlet és a közönség között hogyan jönnek létre interakciók a médiahasználati gyakorlatok során. – Ezek alapján a nemzetközi média hatalmát a média telítettségében kell keres- nünk, nem pedig az egyes ideológiákban. – A Super Girl körüli „vita” kiszámítható következménye volt azoknak a törekvé- seknek, amelyek globális médiahatalomként akarták megjeleníteni Kínát. Jegyzetek Egy hasznos tipológia tekintetében lásd Michelle (2007). 1 A társadalmi osztály befogadásban játszott szerepének különösen érzékletes 2 leírását adta David Morley The  Nationwide  Audience  (A  Nationwide  nézői) (1980) című munkájában.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121