Page 229 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 229
9. fejezet: A hírnév értelmezése 227 kérdéseket, és azt, hogy a fatalok és a híresség témái mért vetnek fel alapvető kér- déseket a média kritikai kutatásával összefüggésben. Az utolsó fejezetben ezekkel a kérdésekkel fogunk foglalkozni. Összefoglalás – A híresség kultúrája egy olyan műfaj, ami úgy tűnik, hogy sikeresen kapcsolta össze a mediatizált és az interperszonális kommunikációt. A fatalok körében általánosnak látszó hírnév iránti vágy, könnyen lehet, hogy a megerősítés iránti vágyat jelöli. Ez racionális válasz a médiával átitatott társadalomban. – A híresség kultúrája a hétköznapi életet médiaeseménnyé alakítja. A híres spor- tolók különösen értékes nyersanyagnak számítanak a globális médiakultúrában. Az a benyomásunk, hogy a hírnév a tehetség természetes következménye, elfedi azt a szerepet, amit a média a híresség termelésében játszik. A híres sportolók esetében a tehetség jelentősége mellékes a hírnév szempontjából. – Bam Margera híres sportolóvá vált, aki képes volt arra, hogy megragadja a kö- zönség fgyelmét egy olyan műsor segítségével, amely alapvetően arról szólt, hogyan múlatta az időt egykori iskolai barátaival, kedve szerint valóra váltva f- atalkori fantáziáit. Margera egyedülálló példája annak a hétköznapi sporthíres- ségnek, aki az ifjúság narratíváival kereskedik. Sőt, a műholdas rádió DJ-jeként befutott karrierje a híres sportolók kereskedelmi értékét is jól jelzi a szoros ver- senyt diktáló globális médiapiacon. Jegyzetek Az a tény, hogy médiaszemélyiségként elért sikere miatt Margera személyére 1 általában nem sportsztárként gondolunk, pontosan megvilágítja a kérdés lé- nyegét. A saját honlapján található önéletrajz azzal büszkélkedik, hogy egy 2005-ben rendezett szavazáson a tizenévesek neki ítélték a „Kedvenc sportoló, aki tv-sztár lett” díjat, 2007-ben Amerika egyik legismertebb sportolója lett, illetve a Stuff magazin is őt választotta a legbefolyásosabb/legtekintélyesebb 30 év alatti személynek (Margera, 2012). Minden show elején fgyelmeztették a nézőket, hogy olyan mutatványokat fog- 2 nak látni, amelyeket képzett szakemberek hajtottak végre ellenőrzött körülmé- nyek között, éppen ezért ezeket ne próbálják meg utánozni. Sőt, mivel arra is számítottak, hogy a fatalok majd megpróbálják megismételni Margera trükk- jét, hogy a házi videókból nemzetközi flmes franchise-t hozott létre, a Jackass fgyelmeztetett, hogy a gyártók nem fogják megnézni azokat a klipeket, ame- lyeket a rajongók küldenek nekik.
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234