Page 224 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 224
222 Ifjúság és média A kérdés részletesebb vizsgálatához tekintsük át a SiriusXM műholdas rádió törté- netét, és azt, hogy ez a történet hogyan magyarázza azt, hogy az adó miért tulaj- donított nagy jelentőséget a hírességeknek. Margera, híresség, műholdas rádió és sportmédia A konvergens médiakultúrák gazdasági és jogi komplexitását kevés dolog példáz- za jobban a Sirius azon törekvésénél, hogy piacot teremtsen egy műholdas rádió- nak, majd úgy uralja azt, hogy megtalálja a megfelelő módját a technológia és tar- talom kombinációjának azért, hogy a megfelelő előfzetőket vonzza a fzetős szolgáltatásaival. Kezdetektől fogva a sport és a hírességek jelentették a tartalom legfontosabb összetevőit, amivel az adó el tudta csábítani a konkurenciától a hall- gatókat. 2001-ben Sirius volt az első vállalat, amely megjelent a műholdas piacon. Az el- indulás azon a megérzésén alapult, hogy elég ember hajlandó fzetni a programért ahhoz, hogy a vállalkozás működőképes legyen (Beardi, 2001.). A Sirius a kezde- tektől fogva tudta, hogy a műholdas rádiónak sokkal nagyobb vonzerővel kell ren- delkeznie, mint a magától értetődő előnyökkel járó, teljes egészében ingyenes ke- reskedelmi tartalomszolgáltatásnak. A Siriusnak az új vállalkozás életképességét olyan környezetben kellett bizonyítania, amelyet a piaci rések jelentőségének növe- kedése miatt változó médiafogyasztási szokások jellemeztek. A Sirius a sportmé- diában felfedezett potenciál által ösztönözve élen járt a digitális telítettség által kí- nált lehetőségek megragadásában. 2006-ban a Sirius egyik vezetője, Sam Benrubi, így vázolta a cég optimizmusának okait: „A közönség kicsiny mérete nem jelenti azt, hogy ne lenne értéke a hirdetők szempontjá- ból. A hagyományos rádiók és kábeltelevíziók is remek üzletet csináltak abból, hogy a programjaikat a piaci résekre szabták. Vegyük példának a sportcsatornákat. Még az átlagos nézettséget hozó állomások is jövedelmező bevételi források lehetnek.” (Bachman, 2006, 22.) Benrubi az MTV-re mint a niche marketingben rejlő globális lehetőségek minta- példájára hivatkozott. Így egyértelmű, hogy Margera a sport és az MTV csillaga- ként miért volt vonzó a feltörekvő állomás számára. 2008 júliusában a globális piacokon hódító Sirius egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy összeolvadjon a rivális XFM-mel. Az egyesülés monopólium kialaku- lásával kapcsolatos félelmeket generált a feltörekvő területen (Bachman és Yorke, 2007; Eggerton, 2007; Rehr, 2007), és ez jelentős kulturális hatásokkal fenyegetett. A kanadaiak azon aggódnak, hogy a SiriusXM, ahogy az adó később ismertté vált, a hagyományos médiaszabályozás egységét fenyegeti, aminek az volt a célja, hogy a saját zenészeiket megvédjék (Chiasson és Dougherty, 2005). Azonban mivel va-