Page 66 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 66
64 Ifjúság és média sok legdrámaibb eseteire. Egyértelmű, hogy a médiaerőszak jelentős erőt képvisel a társadalomban. Fontos szerepe van és előidéz dolgokat, de hogy miért, mit és hogyan, az továbbra is tisztázatlan. Ebben a kvalitatív és a kvantitatív kutatók is egyetértenek. Lényeges, hogy ismerjük a hatáskutatás eredményeit, amennyiben tudományo- san szeretnénk vizsgálni a médiában gyakran megjelenő, fatalokat érintő esemé- nyeket. Fontos megérteni azt is, hogy a hatáskutatások alapvetően nem ellenségei annak, hogy a média befolyásáról árnyaltabb képet fessünk annál, mint ahogy O’Reilly és Bashir teszik. Ennek éppen az ellenkezőjéről van szó: a hatáskutatások különböző társadalmi csoportok esetében vizsgálják a médiahasználat kevésbé lát- ványos következményeit, és a hatásokra társadalmi magyarázatokat keresnek. Így a hatáskutatás nem kerül ellentmondásba a fatalok médiahasználatának kultu- rális jelentőségéről szóló érvekkel. A rap esetében a hatáskutatások megelégszenek azzal a magyarázattal, hogy a hatás inkább gazdasági értelemben jelentős, vagyis nincs köze az őrült előadókhoz és a megtébolyodott közönséghez. A hatáskutatások és kultúrakutatások egyaránt az „átlagos” fatalok iránt ér- deklődnek. Ahhoz, hogy a média hatását világosabban értsük, kevesebbet kell fog- lalkozunk a kóros esetekkel, s ehelyett azon érdemes elmélkednünk, hogy a mé- diához való hozzáférés milyen sokféle hatást idézhet elő a fatalok sokféleségétől függően. Amikor a rap és az erőszak kerül szóba, világos, hogy a legtöbb fatal esetében sokkal fontosabb azzal foglalkozni, hogy a rap erőszakos műfajként törté- nő olvasatát hogyan támogatják rapzenével kapcsolatos előítéletek. Ezek ráadásul egyszerre jelennek meg azokkal a kereskedelmi igényekkel, amelyek az előadókat hipermaszkulin performanszokra ösztönzik a közönség előtt. Az elképzelés, mi- szerint a hatások hétköznapi performanszokként (ordinary performances) jelent- keznek, segíthet leírni, hogy globális kontextusban hogyan válasszuk ki vizsgála- tunk tárgyát az ifjúság médiahasználatával kapcsolatos esetek közül. A negyedik fejezet ezzel a témával foglakozik. De először is olyan történelmi nézőpontból kell megértenünk a média hatásait, amely több fgyelmet fordít a technológiára, mint a tartalomra. Összefoglalás – A médiahatásokat vizsgáló felmérések és kísérletek értékes belátásokkal szol- gálnak az ifjúsági médiahasználattal foglalkozó kulturális és kvalitatív megkö- zelítések számára. – A hatáskutatókat az érdekli, a média hogyan befolyásolja a társadalmi csopor- tokat. – A hatáskutatók a viselkedést olyan cselekvésként határozzák meg, amelyeket a médiaüzenetek és a társadalmi kontextus közötti kölcsönhatás idéz elő.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71