Page 67 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 67
2. fejezet: Médiatartalmak 65 – A hatások kutatói a fatalokat aktív résztvevőnek tekintik a médiahatások létre- hozásában; a fatalokra időnként hatással van a média, mert azt akarják, hogy a média hasson rájuk. – Ez nem jelenti azt, hogy a fatalok ellenőrzésük alatt tartják a média hatásait, mert a médiahasználatuk gyakran olyan társadalmi tényezők által meghatáro- zott, amelyeket nem tudnak befolyásolni; az Irakban rapzenét „használó” ameri- kai katonák példája is egy ilyen eset, amely azt a helyzetet írja le, amelyben a fatalok vonakodva ugyan, de magukra vonják a média negatív hatásait. – Negatív médiahatások alatt főleg azt kell érteni, amikor a hatásokat a társadal- milag veszélyeztetett csoportokra terjesztik ki. Jegyzetek Lásd például John Murray fejezetét Sharon Mazzarella 20 Questions about 1 Youth and the Media (2007) című kötetében. 2 Lásd Alan McKee’s kritikáját a pornográfával kapcsolatos kísérletekről (2006). Bandura híressé vált „Bobo baba” kísérletét gyakran hozzák fel példaként 3 arra, hogy mi az, ami elhibázott a hatáskutatásokban; lásd Ruddock (2001). 4 2010-ben például felkértek arra, hogy véleményezzem az Ausztrál Hotelek Egyesületének egy jelentését, ami azzal érvelt, hogy a fatal férfak által elkö- vetett kocsmai erőszak hátterében a túl sok videojáték-használat áll. 5 Ennek csak az a jelentősége, hogy bemutassuk, mekkora hangsúly kerül a fa- talokra az adatbázisban, ha ezeket a keresőszavakat használjuk; a keresősza- vak változtatása, vagy más adatbázisok használata feltehetően még több száz tanulmányt eredményezett volna. 6 Martin Barker, a hatáskutatás jelentős kritikusa, maga is kísérleti módszerek- kel vizsgálta a flmeken megjelenő szexuális erőszakot, amihez ő is egyete- mistákból álló mintát használt (2005). 7 Shirley Temple gyermeksztár volt az 1930-as években, aki többek között az On the Good Ship Lollypop című daláról is híres volt, ami az édesség megsze- mélyesítésének élvezetéről szólt. Például Tyree’s (2009) azt az ellentmondást értelmezi, hogy a férf rapelőadók, 8 akik szeretik és tisztelik az anyjukat, elutasítják és értéktelennek tartják a szexuális partnereiket. Conrad és szerzőtársainak (2009) tartalomvizsgálata pedig azt találta, hogy a nők sokkal többször szexualizáltak a videókban, mint a férfak. 9 Rodman szerint Eminemet az teszi ellentmondásossá, hogy fehér férfként a feketék kulturális repertoárjába helyezi el magát. Rodman ezért azzal érvel, hogy Eminem jelentősen különbözik az 1990-es évek szenzációjától, Vanilla Ice-tól, aki, ahogy azt a neve is sugallja, a fehérségére hívta fel a fgyelmet.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72