Page 97 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 97
4. fejezet: A globális médiaipar 95 Nyilvánvaló, hogy az eset különösen jó példa a populáris kultúrával kapcsolatos politikai félelmek okaira, különösen azért, mert a program a fatalok körében volt népszerű. Amikor Yang Lei, 2007 győztese, kacarászva adta elő az America the Beautiful (freefowingwind, 2008) című dalt, nagy volt a kísértés, hogy az ese- ményt a nyugati kereskedelmi televíziózás győzelmének tekintsék Kína felett ab- ban az ideológiai médiaháborúban, amely 1949-óta tartott. A HSTV talán éppen ezért hozta meg azt a hatékony döntést, hogy a bimbózó popsztárocskák álmait polcra teszik, és helyette a vasalást veszik elő. Annyi bizonyos, hogy a Super Girl a tartalom és a technológia interaktív hatásait mutatta. A populáris kultúra mögöt- tes üzeneteivel kapcsolatos félelmek állandósulnak, ha a tartalmakat az egész vilá- gon forgalmazzák. Azonban a Super Girl esetének alaposabb vizsgálata – hogyan jöhetett létre a műsor Kína médiarendszerében; milyen tényezők tették elképesztően népszerűvé a műsort a fatal közönség köreiben; és különösen az, hogy a közönség, az állam és a médiaipar szükségletei hogyan kapcsolódnak egymáshoz – azt mutatja, hogy a globális média sokkal több, mint pusztán csak ideológia. Sőt, a műsor története azt a nyugtalanító lehetőséget is felveti, hogy az, amit a fatalok gondolnak a médiáról, közel sem olyan fontos, mint azt sokan képzelik. Az bizonyos, hogy a Super Girl a nemzetközi médiamenedzsment változásait is megjeleníti, mivel a program olyan időszakban vált népszerűvé, amikor Kína globális médiahatalomként próbálta újra- defniálni szerepét. Ahhoz, hogy megértsük a Super Girl jelentőségét, meg kell vizsgálni, hogy a zenés valóságtelevíziózás hogyan illeszkedik a propaganda, a globális média és a közönség szakirodalmába. A Super Girl tudományos kontextusa A közösségi média és az ifjúsági aktivizmus témája azt jelzi, hogy a médiatechno- lógiák úgy fejtik ki hatásukat a társadalomra, hogy az emberek csoportjait a mé- diaszervezetek céljainak megfelelő módon hozzák létre. Különös fgyelmet fordít- va a valóságtelevíziózás sikeres nemzetközi formátumaira, a fejezet a fent említett észrevételen keresztül magyarázza, hogy a globális médiaiparágak hogyan vonz- zák be a fatal közönséget, miközben a különböző kultúrák politikai érzékenységét is tematizálják. A közelmúlt valóságtelevíziózással kapcsolatos kínai tapasztalatai azt mutatják, hogy a médiatechnológiák nemzetközi hatásukat azzal fejtik ki, hogy a kormányok és vállalkozások számára hozzáférhetővé teszik a médiahasználók mindennapi rutinját. Kínában a változó technológiák, műfajok, üzleti modellek és politikai flozófák lehetővé tették az állam és a médiaipar számára, hogy kiaknáz- zák azokat az örömöket, amelyeket a fatal közönség a részvételen alapuló média- eseményekben talál. Így a kínai valóságtelevíziózás témája olyan médiatechnológi- ai megközelítést tesz lehetővé, ami azzal foglalkozik, hogy a hétköznapi emberek
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102