Page 100 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 100
98 Ifjúság és média a technológia abban segített, hogy az egymással rivalizáló szervezetek egy olyan semleges helyet jelöljenek ki, amely képes az ellentétes érdekek befogadására. A Super Girl így az enyhülés egy érdekes kísérletévé válhatott, ami azért lett elfo- gadható, mert a valóságtelevíziózás technológiai architektúrája lehetővé teszi az apolitikus cselekvési terek létrejöttét, amelyek a kormány érdekeit és a privát üzle- ti érdekeket egyaránt kielégítik, nem úgy, mint Kína, ami az állam érdekeit támo- gatja azáltal, hogy egyre szorosabban kötődik a médiapiacokhoz. Ez a stratégia azonban nem mindig volt sikeres; 2006-ban a CCTV azzal tá- madta a Super Girlt, hogy a műsor erkölcsileg korrumpálja a fatal kínai közön- séget (Zhong, 2010). Ugyanakkor ez a vita nem csak a show-ról vagy a valóságtelevíziózásról szólt, hanem azokról a médiaüzleti megállapodásokról is, amelyek a műsor létrejöttét lehetővé tették. 1989 óta Kína arra törekedett, hogy „újramárkázza” önmagát azáltal, hogy a saját politikai érdekeinek megfelelően ki- egyezik a nemzetközi kereskedelmi médiával. Azonban a művelet sikeressége nem volt egyértelmű, mert kompromisszumokra mindig szükség volt. A Super Girl ugyanis a központilag irányított, piacosított médiarendszer kísérleti mintapéldá- nyának tekinthető. A kísérlet szándékait és következményeit csak nehezen lehet megítélni, mert ezek a folyamatosan változó érdekszférák közötti egyeztetések tár- gyát képezték, ahol senkinek sem állt hatalmában előírni azokat a nézeteket, ame- lyek egyértelműen meghatározhatnák, hogy milyennek kell lennie a „megfelelő” szórakoztatásnak a Kínai Népköztársaságban (Zhong, 2010). Ez a képlékenység azonban a legcsekélyebb mértékben sem veszélyeztette az állam érdekeit. Ezt a tényt támasztja alá az is, hogy 2011-ben a kínai online televíziós portál, a PPTV Live bejelentette, hogy a kuainv.pptv.com weboldal, a HSTV és az EE Me- dia számítógépes cég közreműködésével újraéleszti a Super Girlt. A honlap a né- zőknek 24 órás hozzáférést biztosított az előadókhoz, PC-n, iPaden és mobiltele- fon. A show módosított formában történő internetes feltámasztása számos olyan kreatív lehetőségeket biztosított a kereskedelmi alapon működő médiapiacoknak, ahol a tartalom továbbra is állami ellenőrzés alatt állt, és ahol a termelőknek a nemzeti értékeket kellett kielégíteniük. Kínában ezzel kapcsolatban az vált elsőd- leges kérdéssé, hogy mi a tartalom, hogyan működik a szabályozás, és melyek az éppen aktuális értékek (Zhong, 2010). A Super Girl történetének megértése azt jelenti, hogy meghaladjuk az egyszerű, központosított médiahatalom modelljét. Hunan Satellite Television A sors iróniája, hogy a Super Girl kizárólag a miatt az autonómia miatt vált ellent- mondásossá az állam számára, amit maga az állam biztosított a HSTV-nek. A HSTV azért tudott agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytatni, mert bár „álla- mi” cég volt, lévén a legnagyobb részesedés a Tartományi Rádió és TV Irodáé
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105