Page 176 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 176
174 Médiaesemény-esettanulmányok A meg- és felmutatható hiányában S. tanár úr története elsősorban azoknak a médiumoknak „feküdt”, amelyek a publicisztika műfajában is megszólalhatnak, a „komoly” lapoknak és internetes portáloknak, és – újra csak, mint a Rezešová- ügyben – a kirekesztő, szélsőséges, összeesküvés-elméletekkel dolgozó, ebben az esetben antiszemita és homofób oldalaknak Császi Lajos a bulvár és a minőségi sajtó közötti különbséget a következő pél- dával érzékeltette: „A bulvár mást mond, másról beszél, máshoz beszél, mint a hivatalos sajtó Az egyik kedvenc példám az, ahogyan a »temetetlen holtak« ügye a Napkeltében és a Blikkben megjelent vagy három éve A Napkeltében megkérdeztek egy illetékest, hogy több pesti kórházban miért spáj- zolják a halottakat hetekig a kórbonctanon? A képernyőn megjelenő illetékes elmondta, hogy azért, mert az elkövetkező években egyenként újítja fel a főváros ezeket az osztályokat, és ahová még nem jutottak el, ott bizony ez a helyzet A beszámoló tárgyilagos volt Ezzel szemben a Blikkben nem az illetékest vagy a kórház épületét mutatták, hanem a holttesteket – távolról Az ott dolgozókkal készített interjúkból az is kiderült, hogy rettenetes állapotok vannak ezeken az osztályokon A »temetetlen holtak« szimbólummá vált, nemcsak egy osztály, egy kórház, ha- nem az egész magyar egészségügy szimbólumává, ahol még meghalni sem lehet tisztességgel Az első beszámoló a művelt, középosztályi nézőknek szólt, a másik pedig érzelmi húrokat pen- getett meg Mindazoknak az érzelmeit, akik nem látják át a rendszer minden csínját-bínját, de akik torkig vannak azzal a kiszolgáltatottsággal, aminek úgy látszik, még a halál sem vet véget.” (Index, 2008 11 21 ) Császi példája arra is rávilágít, hogy a kép nem csupán a hitelesítést szolgálja, nem- csak annak a bizonyítéka, hogy amiről szó van, az nem a fantázia vagy a rossz- akarat szüleménye, hanem fgyelemfelkeltés, az érzelmi hangolás alapeszköze is egyben Míg a Sipos-ügyet a képhiány, a Szepesi-ügyet – ellenkezőleg – a képbőség jel- lemzi 4.8. kép: A könyv borítója 4.9. kép: Szepesi Nikolett a Frizbiben
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181