Page 177 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 177
4. Szexbotrányok 175 Az a több ezer képtalálat, amit egy képkereső kidob a Szepesi-botrány keresősza- vakra, jól mutatja, hogy míg a képekhez tartozó médiaszövegek témája a szexuális zaklatás, a molesztálás, az illusztrációk többnyire egy szép, fatal nő vonzó képei- vel adják el a történetet Olyan felvételekkel, amelynek semmiféle tényleges köze nincs ahhoz, amiről az újságcikkek vagy televíziós műsorok beszélnek. A képek többségének vizuális értelmezése a feltárulkozás, a magamutogatás, az erotika – ily módon elsősorban a férfközönséget szólítják meg, miközben némileg ellent- mondásos módon a mögöttük álló médiaszövegek érzékenyebb célközönsége éppen a női publikum. 4.1.5. Kapcsolódó történetek? Az eddigiek alapján is világosan látható, hogy a két eset a rokon motívumok (mo- lesztálás, szűkebb vagy akár nagyobb körben ismert és elismert szereplők) ellenére lényegileg más (és nem csupán a média számára, hanem ténylegesen) Az S tanár úr Sipos Pálja kerüli a nyilvánosságot, az Én, a szexmániás Szepesi Nikolettje ke- resi azt, lubickol benne. Sipos a vádlott, Szepesi a vádló. A döntő különbség abban van, hogy míg a Sipos-ügyben a botrány központi fgurája a molesztáló – és a bot- rány a molesztálás köré épül, ám alkalmas és képileg is felmutatható főszereplő hiányában, részben legalábbis, egy jól stigmatizálható társadalmi csoportra (zsidó, liberális, fővárosi értelmiség) vetítődik –, a Szepesi-ügyben a főhős, éppen ellen- kezőleg, maga a kitűnően vizualizálható áldozat. A botrány valódi kulcsfgurái pe- dig részben védelem alá kerülnek (a nemzeti dicsőség, az eredményesség oltalma alá), részben – személyükben legalábbis, és eltérő okokból ugyan – alkalmatlannak bizonyulnak a morális kitagadás rituáléjának megszemélyesítésére, a média általi társadalmi „megtisztulás” rituális lejátszására. 4.1.6. Médiaetika, avagy ami belefér és ami nem fér bele (vagy mégis belefér) Hajdú Péter három hónappal az ügy kirobbanása után meghívta a TV2 Frizbi című, komoly nézettségű műsorába Szepesi Nikolettet. A nézőközönség előtt zajló talk- show a következőképpen promotálja magát: „Az igazi adok-kapok! Hajdú Péter talkshow-ja izgalmas bulvár egy órával kecsegtet, ahol az őszinte vallomások és heves viták mellett megtudhatjuk, mi a hét híre, vagy ki a hét sztárja! Hajdú a műsorával felforgatja az egész hetet, szembesíti a haragosokat, s utánajár a hét leghan- gosabb botrányainak Mindezt összegezve izgalmas beszélgetések, váratlan fordulatok s igazi sztárok vasárnap esténként a TV2-n!”