Page 251 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 251
5. Botrányüzemmódban 2013-ban írt tankönyvünkben így fogalmaztunk: „A közvéleményt mélyen felkavaró események valóságos hír- és publicisztikai lavinát indíta- nak el a nyilvánosságot elérő médiafelületeken. Intenzív és éles társadalmi vitákat gerjesztenek, melyeket újra csak a médiafelületek, a frekvenciák és a látogatott weblapok tulajdonosai, a mé- diaintézmények közvetítenek De vajon irányítják is ezeket a vitákat a média intézményeit kép- viselő újságírók, szerkesztők, riporterek? S a hatalmat gyakorlók, a politikai döntéshozók vajon kívülről fgyelik és elemzik csupán mindazt, ami a nyilvánosságban zajlik, vagy maguk is aktív résztvevőként lépnek fel a vitákban? S ha igen, a társadalmi együttélést szabályozó, állandóan mozgásban lévő jogalkotással avatkoznak a dolgok menetébe, netán médiatulajdont szerezve, közvetlenül befolyásolnák mindazt, ami a médiában látszik és hallatszik?” 1 Az eddigiekben megnéztünk néhány ilyen „hír- és publicisztikai lavinát”. Láttuk, hogyan tesznek kísérletet az újságírók és a szerkesztőségek, sőt olykor a politikai szereplők arra, hogy irányítsák, befolyásolják, sőt meghatározzák ezeket a nyilvá- nosságban zajló diskurzusokat Arra is több példát láthattunk, amikor a hatalom egy-egy konkrét ügy médiabotránya következményeként a jogalkotás eszközéhez nyúl A 2014–2015 években a magyar médiapiacon zajló intenzív tulajdonosi át- rendeződések és proflváltások, a Hír Tv, a Magyar Nemzet, a Lánchíd Rádió, a Napi Gazdaság, a TV2 tulajdonosváltásai, illetve a köztelevízió átalakítása a hírmédia ma még pontosan nem látható, markáns tónusváltásaival járhat Ezek a lépések a reklámpiac állami megrendeléseivel összefüggésben erősíthetik vagy éppen gyengíthetik az egyes szereplők médiapiaci súlyát, egyszerűbben fogalmaz- va azt, hogy milyen célközönséget érhetnek el, esetleg mennek csődbe. Mindez ma még nem látható, komoly befolyással lehet a holnap médiabotrányainak értelme- zési kereteire, arra, hogy milyen domináns frame-ekben fogalmazza meg a közvé- leményt érdeklő eseményeket a hírmédia. A következőkben a médiabotrányok tematikai sokszínűségének érzékeltetésére mutatunk néhány további példát Az egyes esetek áttekintése rövidebb lesz az ed- 1 Hartai László: Mozgókép és médiaismeret 9. Budapest, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 2013.
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256