Page 78 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 78
76 Médiaesemény-esettanulmányok sük át, milyen szelekciós hírfaktorokat, hírértékeket alkalmaznak a kapuőrök a hírgyártásban, az értékrendek reprezentálásában! (…) Galtung és Ruge (1965) az alábbi faktorokat sorolják fel: 1. a hírben megjelenő esemény, történés ideje-terjedelme (ez mennyire egyezik a hírkibocsátás időbeli programozásával), 2. az esemény, történés intenzitása (gyengülő vagy felerősödő), 3. tisztasága (mennyire egyértelmű vagy milyen mértékben kétértelmű), 4 az esemény, történés kulturális proxemikája és relevanciája, 5 a konszonanciája (összecsengése más eseményekkel, egyezése az elvárásokkal), 6 váratlansága (a konszonáns események között), 7 folytonossága (milyen más történésfolyam része ez, avagy, folytatódik-e), 8. szerkeszthetősége (hogyan illeszthető be a hírfolyamba, a műsorba), 9 az esemény, történés milyen szociokulturális értékeket hordoz A hírfaktorok ez utóbbi sora már eltekint az érdekességtől, és kiemeli az összecsengést, a rele- vanciát, a kontextusokat; fgyelembe veszi tehát a közlést, közlésfolyamot és a szociokulturális kontextust egyaránt Erbring (1989) hírértéknek tekintette 1. az aktualitást, meglepőséget, 2. a bevett tematikai keretbe helyezhetőséget, 3. az eseményben résztvevők ismertségét, 4. az esemény által okozott konfiktus vagy normasértés fokát, 5 a földrajzi vagy kulturális közelséget Bajomi-Lázár Péter [Média és társadalom című könyvének] összefoglalása szerint a szakírók a következő tényezőket tekintik hírérték-növelőnek: 1 Negativitás: minél negatívabb egy esemény, annál inkább helye van a hírekben 2. Valóidejűség: ha olyan érzést kelthet a hír aktualitása, mintha a közönség is részese lenne az esemény idejének 3. Váratlanság: a szokatlanabb, a váratlanabb esemény nagyobb valószínűséggel kerül be a hí- rekbe 4 Normasértés: minél deviánsabb egy viselkedés, cselekedet, történés, annál inkább helye lehet a hírek között 5 Érintettség/fontosság/közelség: minél több embert érint, annál érdemesebb a kiválasztásra az adott eset, esemény 6 Érdekesség: a hétköznapi embereket különleges körülmények között megmutató esetek nagy valószínűséggel lesznek hírek. 7. Rekordok: a modern hősiesség kirívó (nem mindig kiváló), kiemelkedő vállalkozásai fontos tényezői a hírszelekciónak. 8 Prominencia: a fontos, ismert emberekkel kapcsolatos események is hírérdemesek Amennyiben a hírt érdemessé tevő faktorokat vagy értékeket a fenti osztályozások szerint átte- kintjük, láthatjuk, hogy a hírérték egyfelől a szociokulturális kontextusnak, az információban közvetített esemény vagy cselekvés konfiktusosságának, illetve a befogadás mint konfiktus nagyságrendjének, az információ (esemény, történés vagy személy) újdonságának következménye: vagyis annak a drámának, amely a hírben végbemegy, és a befogadás következtében történik Ezek a hírértékek az azonosulás lehetőségeit, a szerepvállalás valószínűségét erősítik.” 2 2 aczél Petra: A hír mint értékrend reprezentáció In: andok Mónika (szerk): A médiahír mint rítus Eger, Eszterházy Károly Főiskola, 2007. 32–43.