Page 102 - James Potter – Médiaműveltség
P. 102
78 II. rész: A közönség A kutatók, politikai döntéshozók és a közvélekedés is általában speciális közön- ségként kezeli a gyerekeket, mert hiszik, hogy a gyerekek különösen védtelenek a tömegmédia negatív hatásaival szemben. Az igaz, hogy a kisebb gyerekek általá- ban védtelenebbek a média manipulatív és negatív hatásaival szemben, mint általá- ban a többi gyerek. Viszont sokan nem értik, hogy bármely életkorban igen külön- böző lehet a sebezhetőség mértéke, mivel bármely életkorban igen különböző lehet az azonos korú gyerekek médiaműveltség-szintje. Vannak például olyan negyedi- kes kisdiákok, akik nagyobb médiaműveltséggel rendelkeznek, mint társaik, né- hány közülük pedig a náluk idősebb gyerekeken is túltesz. A puszta tény, hogy valaki több évet élt már, nem jelenti automatikusan azt, hogy nagyobb média- műveltségre tett már szert, és így kevésbé védtelen a média manipulációjával és negatív hatásaival szemben. Legfontosabb kérdéseink tehát a következők: Miért kezeljük úgy a gyerekeket, mint akik különösen védtelenek a média befolyásával szemben, vagyis miért kezeljük őket speciális közönségként? Továbbá miért van az, hogy egyes gyerekek sokkal jártasabbak a médiában, mint azonos korú tár- saik? Miért kezeljük a gyerekeket speciális közönségként? Ha a tömegmédiáról van szó, a gyerekeket speciális csoportként szokás kezelni, méghozzá két okból. Az egyik, hogy a gyerekek nem elég érettek még ahhoz, hogy a sok médiaüzenet minden elemét fel tudják dolgozni, és ez az érettségi hiányossá- guk védtelenné teszi őket a negatív hatásokkal szemben. A másik közkeletű nézet az, hogy a gyerekeknek nincs kellő való világbeli tapasztalatuk, ami ahhoz szük- séges, hogy a médiaüzeneteket igazságtartalmuk szerint értékelni tudják, ezért könnyebben félrevezethetők, s azt hihetik, hogy a média világa a valóságot tük- rözi. Vizsgáljuk meg e két gyerekekkel kapcsolatos vélekedést részletesebben! Az érettség hiánya Ahogy a gyermekkorból átlépünk a serdülőkorba, sok képességünk is továbbfejlő- dik, miáltal többre leszünk képesek. Ez az érési folyamat leginkább a fzikumban mutatkozik meg, hiszen testünk nagyobbra nő és erősebbé válik a serdülőkor alatt, így tehát gyorsabban tudunk futni, magasabbra ugrunk, és nehezebb tárgyakat is fel tudunk emelni. A gyermekkor olyan időszak, amikor a fzikain túl másféle éré- sen is keresztülmegyünk. A médiaműveltség szempontjából fontos az érés más faj- táit is fgyelembe vennünk, különösen a kognitív fejlődést, az érzelmi fejlődést és az erkölcsi fejlődést.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107