Page 98 - James Potter – Médiaműveltség
P. 98
74 II. rész: A közönség 4.2. gyakorlat Kövessük nyomon médiaterhelésünk alkalmait! Vezessünk médiaterhelési naplót egy héten át Ehhez szerezzünk be egy kis füzetet, amelyet a hét minden napján magunkkal vihetünk, bármerre járunk. Valahányszor közvetlenül vagy közvetve médiaterhelést tapasztalunk egy üzenet által, jegyezzük fel, milyen hosszú volt, és milyen üzenet volt az. A közvetlen terhelés az, amikor valamilyen médiummal kapcsolatba ke- rülünk, és e kapcsolaton belül tapasztaljuk meg az adott üzenetet. Amikor például A Simpson családot nézzük a tévében, írjuk le: Üzenet: „A Simpson család; Időtartam: hétfő 8–8:30.” Amikor a KXXX rádiócsatornát hallgatjuk 30 percen át az autóban, az is közvetlen médiaterhelés. Közvetett terhelésnek számít, amikor egy médiaüzenetre emlékeztető vala- mit látunk, mint például amikor egy flmcímet olvasunk le egy hirdetőtáb- láról vagy a buszmegálló oldalán. Nem magát a flmet látjuk ugyanis (ami közvetlen terhelésnek számítana), hanem valamit, ami arra emlékeztet ben- nünket. Figyeljünk oda a beszélgetésekre is. Amikor az emberek olyanról beszélgetnek a társaságunkban, amit a médiában hallottak, akkor mi közve- tett terhelést tapasztalunk meg az adott médiaüzenet által Amikor például barátaink A Simpson családról beszélgetnek jelenlétünkben, írjuk le: „Üze- net: Barátokkal beszélgettem A Simpson családról; Időtartam: kedd reggel 10–11:30.” Ha kollégista szobatársunk fülünk hallatára egy népszerű dalla- mot dúdolt, melyet gyakran játszik a rádió, akkor ezt írjuk fel: „Üzenet: szo- batárs X dalt dúdolta; Időtartam: szerda, egész nap!” A hét végén feljegyzéseinket elemezve válaszoljunk a következő kérdésekre: 1. Összesen mekkora időtartamban voltunk médiaüzenetek által terhelve? 2. Összesen mennyi időt töltöttünk médiatartalmak (fotók, videók stb.) létre- hozásával? 3. Összesen mennyi ideig használtuk a médiát közösségi interakciókra? 4. Mennyi időt töltöttünk versenyzéssel, vagyis a médiát mindenféle játékok- ra használva? 5. Milyen arányban volt közvetett, ill. közvetlen a médiaterhelésünk? 6. Milyen arányban kezdeményeztük magunk (aktív) a médiaterhelést, és mi- lyen arányú volt, ami csak úgy megtörtént (passzív)? 7. Milyen típusú tapasztalatok dominálnak a médiával töltött időnkben? 8. Mit látunk, ha összevetjük naplóbejegyzéseinket a 4.1. gyakorlatban meg- adott előzetes becsléssel? 9. Most, miután felállítottuk médiafelhasználásunk alapos leltárát, tettünk-e bármilyen meglepő felfedezést benne?
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103