Page 95 - James Potter – Médiaműveltség
P. 95
4. fejezet: A közönség a médiaipar perspektívájából 71 pünk a YouTube-ra, és megnézzük az egyik kedvenc flmünket. A YouTube továb- bi flmeket javasol, amelyeket ezután megnézhetnénk. Ezek a javaslatok a koráb- ban megnézett flmek előzményein alapulnak. A YouTube meg akar tartani bennünket mint állandó közönségéhez tartozókat, ezért folyamatosan olyan tartal- makat javasol nekünk, amelyek jó eséllyel tetszenek majd. Miközben pedig sorra nézzük a javasolt flmeket, és jól szórakozunk, arra kondicionálódunk, hogy más- nap és azután meg azután is belépjünk a YouTube-ra. A sikeres weboldalak – le- gyenek bár információközlő, szórakoztató, zenei, flmes vagy nyomtatott anya- gokat közlők – mind ugyanarra törekszenek. Olyan alkalmazásokat ajánlanak, amelyeket ingyenesen letölthetünk és használhatunk mobil eszközökön Arra akarnak kondicionálni, hogy folyamatosan éljünk szolgáltatásaikkal, s ez olyan szokássá váljon, ami nélkül már szinte élni sem tudunk. Összefoglalás Izgalmas kulturális korszakban élünk. A média folyamatosan azért küzd, hogy azonosítsa változó információs és szórakozási igényeinket Amikor a média azono- sít egy új igényt, gyorsan létrehoz mindenféle olyan üzenetet, amely az ilyen igé- nyű embereket bevonzza; így történik a közönségalkotás. Ha egy médiavállalatnak sikerült egy bizonyos közönséget bevonzania, kemény munkával törekszik arra, hogy a közönséget ismételt médiaterhelési tapasztalatokra kondicionálja. Amikor teljesen tisztában vagyunk saját igényeinkkel, használhatjuk a tömeg- médiát mint az igények nagy választékára megoldást kínáló alapvető forrást. Ha azonban nem vagyunk elég öntudatosak, a legagresszívabb tömegmédiabeli sze- replő a legnagyobb profttal kecsegtető üzeneteinek közönségébe terel be minket. Ha növeljük médiaműveltségünket, azzal nagyobb uralmat gyakorolhatunk e fo- lyamat felett, s így a tömegmédiát eszközként használhatjuk céljaink eléréséhez ahelyett, hogy az használna bennünket saját céljaihoz. E fejezet elolvasásával remélhetőleg mindenkinek sikerült érzékenyebbé és tu- datosabbá válni a saját médiaterhelései kapcsán. E ponton végezzük el a 4.2. gya- korlatot, amely azt a feladatot adja, hogy vezessünk médiaterhelési naplót. Ha át- lagembernek számítunk, naplónk arról fog tanúskodni, hogy sokkal több terhelés ér bennünket, mint gondoltuk, amikor az első becsléseket elvégeztük. Ennek oka az, hogy a média számos terhelési mintázatot ültetett el bennünk, s olyan sikeres volt ebben, hogy ezekre nem is gondolunk a valós terhelések közben, s nem em- lékszünk rájuk, amikor megpróbáljuk őket felidézni. A médiaterhelés java része automatikus
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100