Page 290 - James Potter – Médiaműveltség
P. 290
266 IV. rész: Tartalom azért a kiváltságért, hogy egy bizonyos márkát viselhessünk, és megjeleníthessük a logóját. Ez jó üzlet azoknak a gyártóknak, akik bennünket dolgoztatnak, és ezért mi fzetünk nekik! 11.1. táblázat: A reklámok elterjedtsége Amerikában Újságok – A napilapoknak jellemzően hatvan százalékát teszi ki a reklám. Az újságok ma már elsődlegesen hirdetéseket, nem pedig híreket szállítanak számunkra. A The New York Times vasárnapi lapszáma például 350 oldalnyi hirdetést tartalmaz – Annak ellenére, hogy a legtöbb napilap mérete megnőtt, a hírek megjelentetésére fordított hely (az ún. „news hole”) ugyanakkora maradt. A napilapokban 1910 óta nagyjából ugyanakkora felületen jelennek meg a hírek, de mivel azóta a napilapok általános mérete megduplázódott, az újságban megjelenő hírek felülete a felére csökkent. Filmek – A mozik bombázzák a nézőket a reklámokkal: reklámok sorozatát vetítik le, amíg a közönség a flm kezdésére vár. A flm kezdetekor viszont jellemzően a mozi koncessziós hirdetései futnak le. A jegyen, amelyet a néző megvásárol, általában szintén van hirdetés. – A flmek önmagukban is tele vannak reklámokkal, méghozzá fzetett termékmegjelenítések formájában. Több mint 30 olyan társaság működik Hollywoodban, amely arra szakosodott, hogy termékeket helyez el a flmekben. Az évek során a Ford, az Apple és a Coca-Cola egyenként több mint 100 legfelső bevételkategóriás flmben fzetett a termékmegjelenítésért. Néhány flm, pl. a Kellékfeleség (Just Go With It), amely 2011 telén került a mozikba, több mint 50 fzetett termékmegjelenítést tartalmaz (Brand Channel, 2011). Rádió – Éveken keresztül a maximális hirdetési percek iparági normája óránként 18 volt, de ez nem törvényileg megszabott érték volt, hanem inkább csak javasolt. Több rádióadónál haladják meg ezt az értéket, és bizonyos napszakokban akár a 40 percet is elérheti az óránkénti reklámok száma Televízió – A televízióban megjelenő reklámüzenetek aránya az évek során emelkedett. 2009-re ez az arány a főműsoridőben felkúszott 41%-ra, de a kötött szövegezés nélküli reality műsorokban a legmagasabb, 49%-kal (MC Marketing Charts, 2009). – A tévéreklámok ma megtalálhatók a reptereken, luxushotelek liftjeiben, orvosi várókban – és ezek mind üzenetekkel bombázzák a védekezni képtelen várakozókat (Croteau & Hoynes, 2001). Könyvek – A hirdető cégek azért is fzetnek, hogy termékük egy regényben megjelenjen. A Cover Girl Kozmetikumok elérte Sean Stewart írónál, hogy említsen meg egy kamaszlányoknak szóló regényében egy bizonyos sminkterméket, és a megállapodásban rejlő promóciós lehetőségen fellelkesedve a kiadó 30 000-ről 100 000-re emelte a könyv példányszámát (Smiley, 2006).
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295