Page 292 - James Potter – Médiaműveltség
P. 292
268 IV. rész: Tartalom Hogy határozunk meg egy szükségletet? Ha ragaszkodunk az alapvető túlélési szükségletekhez, akkor igen, a hirdetők valóban arra kérnek bennünket, vegyünk sok olyan dolgot, amelyek ezeket meghaladják. Alapvetően csak egy rend ruhára, fedélre a fejünk felett és némi napi élelemre van szükségünk. Ha megvizsgáljuk a „szükséglet” gondolatát, láthatjuk, hogy többfajta külön- böző szükségletünk van a túlélés mellett. Abraham Maslow (1970) pszichológus mutatott rá arra, hogy létezik a szükségletek hierarchiája, azaz a szükségleteink szintekbe rendeződnek, és amikor egy alacsonyabb szinten lévő szükségletünk ki- elégítést nyert, akkor áttérünk egy felsőbb szintre, ezért állandóan valamilyen szükséglet kielégítésével vagyunk elfoglalva. Az emberek legalapvetőbb szükség- letei azok, amelyek a túléléshez kellenek (élelem, víz, menedék). A következő szint a biztonságé (ragadozók, betegségek elkerülése). A következő a társas szükségle- tek szintje (barátság, család és csoportokhoz tartozás). Aztán következik az önbe- csülés szintje (teljesítmények, önbizalom, megbecsültség). A legfelső szint pedig az önmegvalósítás szintje (kreativitás és moralitás révén elért önmegvalósítás). Amikor például a túlélés és biztonság követelményei teljesültek, a szükségleteink kielégítése iránti igényeink a szociális szintre tolódnak át a hierarchiában, és a ba- rátok vagy a családi problémák kerülnek fgyelmünk középpontjába. Ezeknek a társas szükségleteknek a kielégítéséhez sok különböző öltözékre lesz szükségünk azért, hogy bármely társasági helyzetben kényelemben érezzük magunkat. Szük- ségünk lesz egy bizonyos típusú autóra Szükségünk lesz egy bizonyos típusú ott- honra. Szükségünk lesz bizonyos fajta ételekre és italokra, amelyek illenek az élet- stílusunkhoz. Ezeket a termékeket arra használjuk, hogy társasági helyzetekben meghatározzuk magunkat általuk. Vajon ezek a termékek a luxus- vagy a szüksé- ges kategóriába tartoznak? Minden embernek magának kell meghatároznia, mi a számára szükséges A reklámok túl anyagiassá tesznek bennünket Egyes bírálók állítják, hogy a reklámok túl anyagiassá tesznek bennünket. Amikor azonban megvizsgáljuk ezt a fajta kritikát, a következő kérdéssel szembesülünk: Mennyi is a túl sok? Néhányan úgy gondolják, meg kellene őriznünk a természeti erőforrásokat, és a fogyasztás egy alacsonyabb szintjén kellene élnünk. Mások szerint viszont mindenből egyre többre kell törekednünk; ha pedig úgy tűnik, fogytán vannak az erőforrásaink, majd megtaláljuk a problémára a megoldást. Az USA lakossága a világ népességének kevesebb mint 5%-át teszi ki, bolygónk erő- forrásainak 30%-át mégis ők használják. Az amerikaiak több mint 40 000 áru- cikkből válogathatnak, beleértve 200 fajta gabonapelyhet is. Valóban szükségünk van az összes termékre? Az amerikaiak azt mondják, a jólét ellenére is bosszankodnak a materializmus miatt. Közvélemény-kutatások szerint az amerikaiak több mint 80%-a jellemzően