Page 291 - James Potter – Médiaműveltség
P. 291
11. fejezet: Reklám 267 Számítógépek – Az Internetes Hirdetési Iroda (Internet Advertising Bureau – IAB) szerint 1998-ban az internetes hirdetések összértéke 2 milliárd dollár alatt volt, azonban ez a szám minden évben drámaian emelkedett, és 2011-re meghaladta a 29 milliárd dollárt (Internet Advertising Bureau, 2011). Médián kívül – A reklámok megtalálhatók az épületek oldalán, taxikon és buszokon, még az utcán sétáló emberek ruházatán is – Léteznek már beszélő hirdetőtáblák, amelyekbe alacsony teljesítményű rádióadót szereltek, és amelyek a motorosokat tájékoztatják arról, melyik frekvencián hallhatnak többet a táblán hirdetett termékről (Horowitz, 1996). – A reklámok utat találtak még a nyilvános WC-kbe is. A Chicago’s United Center sportaréna évente 1000 dollárt kér a hirdetőktől egy 8×11 colos felületért a mellékhelyiség falán – A Kalifornia állambeli Oxnardban a rendőrautók oldalán is megjelentek a hirdetések, miután a város vezetősége hozzájárult egy bevételgyűjtési ötlethez a rendőrautók felületének reklámcélú értékesítése formájában („Police Cars”, 1995). Elterjedt felszínes kritikák Annak ellenére, hogy legtöbben pozitívan vagy legalábbis semlegesen viszonyu- lunk a reklámokhoz, mindnyájunknak megvan a személyes „kedvence”, és időről időre mi is kritizáljuk őket. Ezek a bírálatok tipikusan a felszínen maradnak – azaz ritkán ásunk a felszín alá, hogy megpróbáljuk megtalálni, mi az, ami igazán zavar bennünket. Amikor viszont vesszük a fáradságot, hogy elemezzük ezeket a felszínes bírálatokat, gyakran mélyebbre is látunk, ami a gondolatainkat új terüle- tekre vezeti át, vagy rá kell jönnünk, hogy a felszínes kritikánkkal mellélőttünk. A fejezetnek ebben a részében hat felszínes kritikát fogunk elemezni, amelyeket a hirdetésekkel kapcsolatosan gyakran hallhatunk Ezzel az elemzéssel két dolgot kell megtanulnunk. Az első, hogy többet kell megtudnunk a reklámok természeté- ről, és ennek a minket érő potenciális hatásáról. A második, hogy többet kell meg- tudnunk a saját véleményünkről és viselkedési módjainkról a reklámokkal kapcso- latban A reklám rávesz bennünket, hogy megvegyünk azt is, amire nincs szükségünk Ez egy nagyon népszerű felszínes bírálat. A szülők ezt mondják a gyerekeiknek, akik a tévéreklámokban látott játékokért, édességért és gabonapelyhekért nyaggat- ják őket. Ennek a bírálatnak az elemzéséhez a kulcs az alábbi kérdés feltevése: