Page 532 - James Potter – Médiaműveltség
P. 532
508 VII. rész: Ugródeszka A tantervek összeállítói gyakran kérik a médiaműveltség kutatóinak segítségét. A kutatók közt azonban nincs egyetértés arról, hogy mi is a médiaműveltség, és mik a céljai (lásd a 2. fejezetet). A két legmakacsabb defníciós probléma a tanterv kapcsán a tónus és a szövegek. A tónussal kapcsolatban J. A. Brown (1991) pa- naszkodott: „Sok médiaworkshop és tanmenet protekcionista és defenzív. Ki akar- ják okosítani a fogyasztókat a média szórakoztató, hírközlő és reklámprogramjai- nak hízelgő képei és üzenetei ellenében.” (45. o.) A szövegekről Hobbs (1998) azt észrevételezte, hogy bár a médiaszövegek mindig is alapvető fontossággal bírtak az oktatásban, ezeket „igen ritkán teszik megfontolás tárgyává információközvetí- tő funkciójukon túlmenően” (25. o.). A médiaszövegeket további tanulmányozás tárgyává kell tennünk (Kress, 1992). A diákoknak elemezniük kell a nagyvállala- tokat, amelyek ezeket a szövegeket gyártják és terjesztik, és meg kell érteniük azok indítékait. A szövegeket is elemezni kell, hogy megtaláljuk, mit hagynak ki szándékosan, hogyan épülnek fel, és mi az állításaik alapja – mindezt esztétikai és erkölcsi szempontból is meg kell vizsgálni A vélemények sokasága nyilvánvalóbbá lesz, amint eljutunk a fogyasztóképvise- leti aktivistákhoz, tanárokhoz és az iskola adminisztratív dolgozóihoz. Sokféle vé- lemény van arról is, hogyan álljon össze a médiaműveltségi tanmenet, mit kell taní- tani és hogyan, és hogyan lehet az oktatás hatását mérni. Ebben a sokféleségben az a jó, hogy szerteágazó ötlettárral szolgál az oktatáshoz, és tantervi modellekkel az Egyesült Államokban létező sok különböző típusú iskolához. Ha az iskolatípusok többsége vállalkozó szellemű volna, és hajlandó lenne a körzetükhöz legjobban illő technikákat megkeresni, ezt a sokféleséget nagy haszonnal lehetne beforgatni. A legtöbb iskolakörzet azonban konzervatív, nem változtat. A tanárok és az oktatá- si adminisztratív dolgozók már most is úgy érzik, túl sok témát kell végigtanítani- uk, így nem tudnak jelentős vita nélkül egy újabbat ezekhez hozzáadni. A kutatók véleménykülönbsége inkább tudományos vitaként jelenik meg, nem pedig meggyőző érvként az erőforrások átcsoportosítására. Ahhoz, hogy meggyő- ző érvekkel álljanak elő, a kutatóknak olyan perspektívát kell felmutatniuk, amely ötvözi magában a legértékesebb gondolatokat és az egyértelműen világos elveket, amelyek a három fő témára terelhetik munkájukat: tanmenet tervezése, oktatás és értékelés Mit tehetünk mi? Szülőként ragaszkodhatunk ahhoz, hogy iskolakörzetünk szolgáltasson valamilyen médiaismereti oktatást. Lehet, hogy alulról kell kezdenünk, akár úgy, hogy önként jelentkezünk erre saját gyerekünk osztályában. Dolgozzunk ki néhány rövid lec- két, amit saját médiatudásunkra alapozva leadhatunk. A gyerekek jellemzően na- gyon szeretik ezeket az alkalmakat, mert olyannal foglalkozhatnak, amit minden- nap használnak. Ha jól sikerülnek ezek a rövid foglalkozások, a diákok mesélni