Page 533 - James Potter – Médiaműveltség
P. 533
20. fejezet: Hogyan növeljük a magunk és mások médiaműveltségét? 509 fognak róla társaiknak, akik majd szintén szeretnének ilyenben részt venni. Ha kis lépésekkel kezdünk hozzá, azzal első körben igényt képezhetünk gyerekünk isko- lájában. Társadalmi technikák A társadalmi technikák lényege, hogy az iparágra, a kormányzatra vagy más in- tézményre gyakorolunk nyomást, hogy növelje a lakosság tudatosságát egy problé- mával kapcsolatban, vagy egy bizonyos változást érjen el. Ennek sikeréhez először is nagy elkötelezettséggel támogatott stratégiára van szükségünk. Sokévi erőfeszí- tés kell majd ahhoz, hogy a stratégia változást érjen el. Pénz is kell hozzá. Gyak- ran előfordul, hogy politikai akciócsoportot (political action committee – PAC) hoznak létre, vagy konzultációs céget, amely aztán támogatásokra pályázhat mun- kája végzéséhez. A kapcsolatok is rendkívül fontosak Ha felvesszük a kapcsolatot más befolyá- sos emberekkel vagy csoportokkal, azzal mi is része leszünk valami olyannak, aminek idővel elég hatalma lehet ahhoz, hogy felhívja a nagy médiavállalatok f- gyelmét. Nézzük meg a polgári akciócsoportok listáját a „C” jelű függelékben (on- line). Vegyük fel a kapcsolatot azokkal, amelyeket érdekesnek találunk, és kérjünk tőlük információkat. A médiaipari gyakorlatokat vagy tartalmakat igen nehéz megváltoztatni Ne fe- lejtsük, hogy a médiaipar a lakossági keresletekre válaszolva növekedett és fej- lődött ki. Ha egy iparág vagy hordozó nem keresletre válaszol, azzal pénzt veszít. A sikeres vezérigazgatók abban bíznak, hogy döntéseik nagyobb proftot hoznak. Így tehát ne várjunk változást, amikor arra kérjük őket, hogy tapasztalataiknak hátat fordítva változtassanak gyakorlataikon, amikor ezzel dollármilliók elveszté- sét kockáztatják. Emiatt ért el annyira kevés változást a televíziós erőszakkal kap- csolatban a közönség által kifejezett aggodalom is az elmúlt 50 évben. Stuart Fishoff (1988) pszichológus az alábbiakat mondja a tehetetlenségről a televízió és flmek esetében: „Tegyük fel, hogy az eredmények, a levont következtetések meg- cáfolhatatlanok – a tévé és flm által mutatott agresszió és más antiszociális érték- rendi megnyilvánulások jelentős hatással vannak a nézőközönségre. Vajon számí- tana-e ez a hollywoodi és New York-i médiabirodalmak kapuőreinek? Én azt mondom, a válaszuk nem a mi életünket fogja fgyelembe venni!” (3. o.) Egy fon- tos epizódot idéz fel a pszichológiai területről végkövetkeztetésként: „Minél mesz- szebb hatnak és minél drágábbak egy üzenet elfogadásának következményei, an- nál több tényszerű adatra van szükség ahhoz, hogy a közönséget meg lehessen győzni az üzenet helytállóságáról – és annál több energiát fordítanak majd mind az üzenet, mind kiküldőjének tisztára mosásába, hogy a meglévő képzetek fenn- maradjanak.” (3. o.)
   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538