Page 60 - James Potter – Médiaműveltség
P. 60
36 I. rész: Bevezetés A szerző elemzésében rávilágít arra, hogyan fejlesztettek ki ezek a gyerekek narratívaértelmezési stratégiákat a különböző fajta szövegekkel és médiával való találkozások alkalmával maStermaN, l.: Teaching the media. London, Comedia, 1985. E könyv a médiatanárok számára íródott, s a következő kérdésekkel foglalko- zik: Miért tanítsunk a médiáról? Melyek ennek a legjobb módjai? Miért olyanok a média szövegei, amilyenek? A tömegkommunikációs eszközök bármelyiké- nek tanításához használható általános elvek gyűjteményét igyekszik bemutatni. meSSariS, P.: Visual „literacy”: Image, mind, and reality. Boulder, CO, Westview, 1994 Paul Messaris kommunikációt tanít a University of Pennsylvanián. Könyvében a vizuális műveltséggel kapcsolatos közhiedelmek ellen érvel. Elutasítja például azt a kutatók széles körében népszerű nézetet, hogy nem létezhetnek objektív standardok a vizuális ábrázolások megítéléséhez Szerinte vannak olyan velünk született kognitív készségek, amelyeket akkor alkalmazunk, amikor képfelületű médiával találkozunk. Elképzelése szerint úgy lehet az embereket médiaművelt- ségre képezni, hogy segítünk, hogy nézőként képesek legyenek felismerni és kiszűrni a valószerűtlen vizuális manipulációt. Potter, w. J.: The skills of media literacy. San Jose, CA, Knowledge Assets, 2013. E könyvben a médiaműveltség hét alapvető készségének részletes bemutatása található, illetve gyakorlatok, amelyek segítségével az olvasó fejlesztheti ezen készségeit SilverBlatt, a.: Media literacy: Keys to interpreting media messages. Westport, CT, Praeger, 2007. Ez a könyv a tömegkommunikációs rendszerekkel foglalkozik, melynek néhány fejezete arról ad információt, mire van szükség a médiával kapcsolatos ismere- tek megszerzéséhez A fényképes illusztrációk és a tanulóknak szánt feladatok miatt olyan, mint egy (főiskolai) bevezető tárgyhoz használt tankönyv. tyNer, k. (szerk ): Media literacy: New agendas in communication. New York, Routledge, 2010. A tanulmánykötet tíz fejezete azzal foglalkozik, hogyan jelentek meg a média- műveltséget célzó kezdeményezések a múltban, és miért fontos, hogy továbbra is legyenek ilyenek. A tárgyalt kezdeményezések négyféle kontextusban zajlot- tak: közösségszintű környezetben, K-12 (az óvodásoktól 12 éves kisiskolásokig terjedő korú gyermekek körében) osztálytermekben, a felsőoktatásban és vir- tuális környezetben
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65