Page 56 - James Potter – Médiaműveltség
P. 56
32 I. rész: Bevezetés 2.2. ábra: A médiaműveltség kifejlesztése Szint Jellemzők Alapok elsajátítása – Megtanuljuk, hogy vannak más emberek és fzikai dolgok is önmagunkon túl; ezek a dolgok máshogy néznek ki, és más funkciókkal bírnak – Megtanuljuk az arckifejezések és természetes hangok, zajok jelentését – Felismerjük az alakokat, formákat, színeket, mozgást és térbeli összefüggéseket – Kezdetleges időfogalom – szabályos ismétlődések Nyelv elsajátítása – Felismerjük az emberi beszédet, és jelentést rendelünk hozzá – Képesek leszünk a beszédhangokat reprodukálni – A vizuális és audiomédia felé orientálódunk – Érzelmi és viselkedésbeli reakciót adunk a zenére és a hangokra – Felismerünk bizonyos karaktereket a vizuális médiában, és követjük a mozgásukat Narratívák elsajátítása Kialakul a különbségek megértése: – fkció vs. tények – reklámok vs szórakozás – valóság vs mesevilág Megértjük, hogyan kell a történeti elemeket összekapcsolni – időrendi sorrenddel – ok-okozati összefüggésekkel Bontakozó szkepticizmus – A reklámokban közölt árengedmények – Élesebbé válik a különbségtétel a műsorok, szereplők és cselekedetek közt aszerint, hogy kedveljük-e őket vagy sem – Bizonyos szereplőket kigúnyoljuk, akkor is, ha a műsor ezt nem sugallja Intenzív fejlődés – Erős motivációt érzünk arra, hogy bizonyos témákban további információhoz jussunk – Bizonyos témákban (pl. sport, politika stb.) részletes információtárat alakítunk ki – Nagyfokú tudatosság az információ hasznosságát illetően, és a hasznosnak ítélt információ gyors feldolgozásának képessége Tapasztalati felfedező – A tartalmak és narratívák különböző formáit keressük – Meglepő dolgok, érzelmi, erkölcsi és esztétikai reakciók keresésére összpontosítunk