Page 53 - James Potter – Médiaműveltség
P. 53
2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés 29 A Bontakozó szkepticizmus stádiuma 5 és 9 éves kor között jelenik meg, s rö- viddel utána jön az Intenzív fejlődés időszaka. Sokan vannak, akik egész életükre megrekednek ezen a szinten, mivel ez teljesen funkcionális – e stádiumban ugyan- is úgy érzik, épp azok az üzenetek és azok a jelentések, tartalmak érik el őket, amelyeket ők maguk is akarnak. Úgy érzik, médiaműveltségük immár teljes, már semmit nem kell tanulniuk A következő három szintet tekinthetjük haladónak, hiszen szükséges hozzájuk, hogy folyamatosan használjuk magasabb szintű készségeinket, és aktívan gyara- pítsuk tudástárunkat A Tapasztalati felfedező stádiumban járó emberek úgy érzik, igen szűk körű médiaterhelés érte eddig őket, és igyekeznek ennél sokkal szélesebb körben hoz- záférni az üzenetekhez. Így például azok, akik eddig csak a főműsoridőben su- gárzott akció- vagy kalandflmeket és szituációs komédiákat nézték, innentől kezdve elkezdik a hírműsorokat, dokumentumcsatornák adását, úti beszámolókat, az MTV-t (Music Television), sci-ft, extrém sportokat és hasonlókat nézni. Felkap- nak kevésbé népszerű, szokatlan témákat megjelenítő magazinokat és könyveket is. Izgalmat jelent számukra, hogy valami olyannal találkoznak, amivel eddig soha, s ez elgondolkodtatja őket az emberi tapasztalat sokszínűségéről. A Kritikus értékelés fázisában járó emberek a média szakértőinek érzik magu- kat. Jobb üzeneteket keresnek, amelyek a négy – kognitív, érzelmi, esztétikai és erkölcsi – dimenziónak is megfelelnek. Az ezen a szinten járók summás vélemé- nyeket hangoztatnak arról, hogy kik a legjobb írók, a legjobb producerek, a leg- jobb hírközlők és így tovább, és bőséges bizonyítékkal is alá tudják támasztani véleményüket. Hosszasan és folyamatosan képesek beszélni arról, mik a jó író is- mérvei, és hogyan jelennek meg azok az adott szerző műveiben. A Társadalmi felelősség szintjébe tartozók, bár kritikus értékelést adnak a leg- különbözőbb fajta médiaüzenetekről, ahelyett, hogy belső perspektívából indul- nának ki (mint az előző stádiumba tartozók), külső távlatokban gondolkoznak. Az ebbe a szintbe tartozók nemcsak azt kérdik: „Szerintem mi a legjobb és miért?”, hanem olyan kérdésekkel is foglalkoznak, mint hogy „Milyen üzenetek a legjob- bak másoknak és a társadalomnak?”. Gondoljunk egy pillanatra erre a nyolc szintre úgy, mint olyan emberekre, akik egymás szomszédságában élnek Lakhelyünkön is megvan a magunk szomszédsá- ga, mely persze életkorunk, személyes locusunk, készségeink kifejlettségének és tudástárunk kiépültségének függvénye is. Szükségeinknek megfelelően akár má- sik szomszédságba is költözhetünk. Amikor például egy olyan könyvet olvasunk, amely egy főiskolai irodalmi kurzus olvasmánylistájába tartozik, azzal lehetősé- günk nyílik a Kritikus értékelés szintjére lépni. Mikor azonban a tévét kapcsolgat- juk, vagy az MTV Teen Mom, esetleg a Comedy Central csatorna Tosh.0 című műsorát nézzük pihenésképpen (az előbbi tinédzserkorú anyák sorsát követő doku- mentumsorozat, az utóbbi pedig a közösségi médiában épp népszerű tartalmakkal foglalkozó műsor), azzal könnyen lesüllyedhetünk az Intenzív fejlődés szintjére.