Page 58 - James Potter – Médiaműveltség
P. 58
34 I. rész: Bevezetés Összefoglalás Ez a fejezet a médiaműveltséget defniálja, mint azon látókörök készletét, amelye- ket aktívan használunk, amikor a médiával kapcsolatba kerülünk, és a bennünket elérő üzeneteket értelmezzük. A médiaműveltség nem kategória. Fokozatokra ta- golható. A médiaműveltség többdimenziós, a hozzá szükséges fejlődés kognitív, érzelmi, esztétikai és erkölcsi vonalon zajlik. A médiaműveltség három építőkőből áll, ezek: a készségek, a tudástár és a sze- mélyes locus. A készségek olyan eszközök, melyeket a médiaüzenetekben hor- dozott információ feldolgozására használunk, hogy stabil tudástárat építsünk fel. Ennek végrehajtásához az irányt és a szükséges hajtóerőt az egyéni személyes locusunk adja. A magas médiaműveltséggel rendelkező emberek sokkal többet képesek meg- látni egy adott üzenetben. Jobban érzékelik a jelentések különböző szintjeit, ami előmozdítja a megértést. Jobban képesek uralni saját mentális kódjaik programozá- sát, ami előmozdítja az irányítás átvételét. Sokkal jobbak az esélyeik arra, hogy azt kapják az üzenetektől, amit ők akarnak, ami előmozdítja azok értékelését. Így tehát azok, akik a médiaműveltség magasabb szintjein működnek, képesek elérni a magasabb szintű értés, irányítás és értékelés céljait. A fejezethez felhasznált források: Tesztelje tudását, és tudjon meg többet az ebben a fejezetben tárgyalt témákról: látogasson el a Student Study Site-ra a www.sagepub.com/potter7e webcímen! További olvasmányok adamS, d. – hamm, m.: Literacy in a multimedia age. Norwood, MA, Christopher- Gordon, 2001. Az oktatás-módszertani háttérrel rendelkező szerzők amellett érvelnek, hogy a médiaműveltségnek magába kell foglalnia a médiaelemzést, a multimédiás gyártást, a kollaboratív kutatást és a hálózati technológiákat. Számos gyakorlati ötletet adnak, melyek segítségével a tanárok rávezethetik hallgatóikat/diákjai- kat, hogyan hozhatják ki a lehető legtöbbet a média bármely formája által kö- zölt üzenetekből. BuckiNGham, d.: Media education: Literacy, learning, and contemporary culture Cambridge, UK, Polity, 2003. Egy médiaoktatásról szóló felmérést ismertet A legfontosabb vitákra és ellent- mondásokra összpontosít, majd útmutatót ad a jövőre nézve.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63