Page 55 - James Potter – Médiaműveltség
P. 55
2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés 31 nek találtunk – vagyis amelyeket a média hatására megkedveltünk. Így tehát ebből a kisebb, 12 tagú listából választunk ki egyet vagy kettőt megvásárlásra. Van-e választásunk? Igen, természetesen. De ugye jól látható, miként szűkítette le a mé- dia a választási lehetőségünket 12-re – először a könyvesbolton, azután a média ráhatásán keresztül. Más szóval az általunk meghozott döntést 99,88%-ban rajtunk kívülálló tényezők határozták meg. A média arra kondicionált bennünket, hogy elhiggyük, van választási lehetőségünk, miközben valójában az nagyon is korláto- zott. Arra hasonlít ez a helyzet, mint amikor a szülő kikészít két nadrágot – egy feketét és egy sötétkéket – a négyéves fának, és egészen rábízza a döntést, hogy melyiket akarja aznap felvenni. Hogy ezt valós választási lehetőségnek tekintjük-e, az attól függ, mennyit tudunk a lehetőségek valódi mértékéről. Ha az a kissrác például tudja, hogy volna farmer, terepnadrág, térdnadrág, fürdőnadrág és foci- nadrág is a szekrényében, akkor a kétféle közüli választást nem fogja nagy lehető- ségként értékelni. De mi van, ha csak sötét színű, hosszú szárú nadrágokról tud? Ebben az esetben igenis nagy a választási lehetősége, amikor dönt, hogy a feketét vagy a sötétkéket veszi fel A tömegkommunikációs rendszerek folyamatosan próbálják leszűkíteni a vá- lasztási körünket, hogy ezzel kisebb számú médiahordozókkal való szokásos érint- kezésre kondicionáljanak bennünket. Ezáltal kiszámíthatóvá válunk a marketing szempontjából. A médiaműveltség perspektívája inkább kalandra hív bennünket, hogy az üze- netek szélesebb tárházával találkozzunk. Amikor ezt tesszük, valószínűsíthető, hogy sok üzenetet érdektelennek vagy haszontalannak találunk majd a magunk szemszögéből, s az is, hogy néhány üzenet viszont nagyon is hasznosnak tűnik majd, és növeli a médiatapasztalati (expozíciós) repertoárunkat. A mentális kódok nagyobb mértékű önprogramozása A médiaműveltség célja, hogy az egyéneket felkészítse arra, hogy nagyobb rész- ben maguk döntsék el, melyik üzenetekkel akarnak találkozni, s hogy ezekből olyan tartalmat, jelentést hozzanak létre, ami saját céljaikat szolgálja. Amikor a médiaműveltség magasabb szintjein működünk, több hatalmunk van a saját men- tális kódjaink programozására. Ez azt jelenti, hogy csökkentjük a média hatalmát azon kódok programozásában, amelyek a médiaterhelést az általa számunkra kije- lölt szokások szerint hivatottak korlátozni. Átprogramozhatjuk tehát mentális kód- jainkat úgy, hogy új tapasztalatokra kapjunk lehetőséget. Saját standardjainkat és meggyőződéseinket is felülvizsgálhatjuk, hogy megtaláljuk azokat, amelyek hi- básak, és a helyükre olyanokat tegyünk, amelyek inkább a sajátjaink. Ezután pe- dig, valahányszor alkalmazzuk ezeket a standardokat, olyan értékeléseket alkotunk velük, amelyek már közelebb állnak saját céljainkhoz.