Page 57 - James Potter – Médiaműveltség
P. 57
2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés 33 (2.2. ábra folytatása) Szint Jellemzők Kritikus – Az üzeneteket önmagukban elfogadjuk, és ezen a rendszeren belül értékeljük – Igen széles körű és részletes tudást gyűjtünk össze az üzenetrendszerek történelmi, gazdasági, politikai és művészeti kontextusáról – Képessé válunk arra, hogy egyidejűleg több különböző üzenetelemet mélyebben összehasonlítsunk, és egymással ütköztessünk – Képessé válunk arra, hogy összegző módon megítéljük az üzenetet annak erősségei és gyengeségei alapján Társadalmi felelősség – Olyan erkölcsi álláspontot veszünk fel, miszerint bizonyos üzenetek építőbben hatnak a társadalomra, mint mások; ez a médiafelhozatal alapos elemzésére támaszkodó többdimenziós perspektíva – Felismerjük, hogy saját egyéni döntéseink hatással vannak a társadalomra – még ha ez a hatás csekély is – Felismerjük, hogy léteznek olyan cselekvések, melyeket egy adott egyén végbevihet ahhoz, hogy építőbb hatással legyen a társadalomra Nagyobb mértékű irányítás gyakorlása a média felett Ha növeljük a médiaműveltségünk szintjét, egyre több hatalmunk lesz médiaterhe- lésünket és annak ránk gyakorolt hatását irányítani. A médiaműveltség alacso- nyabb szintjein az ember automatikusan átengedi az irányítást a médiának – vagy- is ilyenkor a média használ fel bennünket saját céljainak eléréséhez. A tömegmédia olyan cégekből áll össze, amelyek igen furmányos módokon találják meg fgyel- münk felkeltésének lehetőségét, és érik el, hogy újra meg újra médiaterhelésnek tegyük ki magunkat Ezek olyan alkalmak, amikor a média üzleti céljai és a magunk személyes céljai megegyeznek, s így mindkét fél jól jár. Gyakran előfordul azonban az is, hogy sze- mélyes céljaink eltérnek a médiáéitól. Amikor ez a helyzet, el kell szakadnunk a média által kondicionált szokásainktól, hogy saját céljaink felé haladjunk. A mé- diaműveltség perspektívája segíteni fog bennünket abban, hogy felismerjük ezt a célbeli eltérést, és ilyenkor más irányban lépjünk. Így valószínűbb tehát, hogy a médiaüzeneteket eszközként tudjuk majd használni saját céljaink eléréséhez.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62