Page 52 - James Potter – Médiaműveltség
P. 52
28 I. rész: Bevezetés értékeink közé (vagy megerősítik azokat). Nézőpontunkat nem egyetlen szereplőé- hez igazítjuk, hanem megpróbálunk több szereplővel együttérezni, hogy helyükbe képzelve magunkat megtapasztalhassuk cselekedeteik következményeit a narratíva teljes folyamán át. Médiaműveltségünk sugallta perspektívánkba mind a négy fenti területről szer- zett információ bele kell hogy tartozzon. Lehet például, hogy rendkívül analitikus szemmel nézünk egy flmet, és igen tájékozottak vagyunk a műfaj történetét, a rendező nézőpontját és a mögöttes témát illetően, de ha nem vagyunk képesek érzelmi reakcióra, akkor nem mást végzünk, mint egy száraz tudományos gyakor- latot A médiaműveltség kontinuum (folyamatosság), nem pedig kategória. A média- műveltség nem kategória – nem skatulya –, amely esetben vagy kívül vagy belül található valami. Az ember például vagy rendelkezik középiskolai végzettséggel, vagy nem; vagy amerikai állampolgár, vagy nem. Ezzel ellentétben a médiamű- veltséget szerencsésebb kontinuumként tekinteni, amely – mint egy hő mérő – fo- kozatokra tagolt Valamennyien elfoglalunk valamilyen locust a médiaműveltség kontinuumában. Nincs olyan pont, amely alatt azt mondhatnánk, hogy valaki nem rendelkezik mű- veltséggel, és nincs olyan pont sem a skála tetején, amelynél azt mondhatnánk, hogy valaki teljes mértékben kiművelte magát a médiában; mindig van lehetőség a további fejlődésre. E kontinuum mentén az emberek a médiáról alkotott átfogó perspektívájuk szerint helyezkednek el. Egy adott személy perspektívájának ér- tékelése tudástárának mennyiségi és minőségi összetételén alapszik, a tudástár minősége pedig az egyén készségein és tapasztalatain. Mivel a készségek és ta- pasztalatok egyénről egyénre igencsak eltérőek, ugyanez áll a tudástárminőségre is. Emiatt van az, hogy az embereket igen eltérő szintű médiaműveltség jellemzi. Akiknek alacsonyabb szintű a médiaműveltsége, azoknak szegényes és korlátolt perspektívájuk van a médiáról. Az ő tudástáruk kisebb, felszínesebb és kevésbé rendszerezett, s ez pontatlan, alkalmatlan perspektívát eredményez a médiaüzene- tek értelmezésében. Az ilyen emberek továbbá megrögzötten ellenállnak, vagy nem hajlandóak készségeiket használni, amelyek emiatt fejletlenek maradnak, s et- től kevesebb sikerrel alkalmazhatóak. A médiaműveltség kifejlesztése A médiaműveltség kontinuumában nyolc szint vagy fokozat található. Az első fo- kozat az Alapok elsajátítása, ami életünk első évében zajlik le. A Nyelv elsajátítása a második és harmadik életév során történik, ezt követi a Narratívák elsajátítása 3 és 5 éves kor között. Ezek azok a fokozatok, amelyeket a gyerekek tipikusan a serdülőkor és a felnőtté válás előtt maguk mögött hagynak.